101 Reykjavik

17. august 2001 af Jesper Hintze Vildbrad

101 Reykjavik billede

En moderne islandsk saga, hvor den unge Hlynurs dovne og intetsigende liv pludselig vendes på hovedet, da moren får en spansk flamengo underviser på besøg.

Hlynur (Hilmir Snær Gudnason) bor alene med sin mor (Hanna Maria Karlsdottír), faren er mere til flasker. 101 er postnummeret for den indre by i Reykjavik, og det siges at Hlynur aldrig har været uden for. Hans forhold til moren er meget tæt, de ryger hash sammen, han kan flippe ud næsten som det passer ham, men en kæreste på det platoniske forhold prøver at få hans opmærksomhed, men det er som om at han er fanget i en tidslomme, hvor alting passerer ligegyldigt forbi.
En dag får moren en gæst fra Spanien, Lola (Victoria Abril), som udover at undervise i flamengo, også er meget nærværende, hvilket straks fanger Hlynur. Lola skal bo der på ubestemt tid, og intimiteten, imellem Hlynur og Lola, trods at hun er på morens alder, da han en dag ser hende nøgen i bad. Det er December, juleaften, og Hlynurs familie er samlet, de har intet at sige hinanden, udover at snakke om vejret, og se sidste års julefrokost optaget på video, et fraktalbillede er kedsomheden og tomheden helt indtil billedet. Moren skal være ude nytårsaften, så Hlynur og Lola er alene hjemme. Spansk blod i den eftergivende kolde sne. Men det er flere hemmeligheder, som Hlynur ikke kender endnu.

En meget seværdig film, fuld af dramatik og tør humor, er den et sanseligt tidsbillede på en ung mands genvordigheder med voksenlivet. Filmen er teknisk flot fotograferet, og filmens stil smelter perfekt sammen med musikken der er skabt af Damon Albarn (Blur/Gorillaz) og Einar Örn (Sugarcubes). Baltasar Kormakur debutere med denne film, men har instrueret flere teater forestillinger, dog er det et klart filmisk udtryk der gør sig gældende for skuespillet, specielt Hilmir Snær Gudnason (som er et af de helt store navne indenfor karakterskuespil) og Victoria Abril (en af europas velrenomerede, har medvirket i flere af Pedro Almodovars film, og vundet en del priser), har et sublimt udfordrende samspil. Filmen har en lethed over sig, hvilket gør den nem at se. Er bygget poå en roman “101 Reykjavik” af Hallgrímur Helgason som i 1999 var nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris. Fire en halv stjerne som vi har rundet op til fem.

Titel: 101 Reykjavik
Original Titel: 101 Reykjavik
Premieredato: 17. august 2001