Har man en gang indledt sig på et bekendtskab med Wong Kar Wais film, ved man om mødet var starten på et kærlighedsforhold eller, om magikerens krystalkugle var lige lovlig prætentiøs for en. Jeg hører til den første slags, der anser mødet med filmene som noget enestående.
Visuelt er Wong Kar Wais film i en klasse for sig. Ofte fortælles der direkte igennem stemninger frem for en egentlig kronologisk sammenhængende plotpoints-historie.
Med 2046 fortsætter Wong Kar Wai denne stil. Billederne og stemningerne er eminente, mens historien snegler sig af sted. Filmen kan med fordel ses som en efterfølger til ”In the mood for love” (2000), der kredsede om to ægtepar, der havde lejet sig ind på et hotel.
2046 er en slags lag på lag fortælling, hvor en konkret nutidig historie flettes sammen med en sci fi-historie. Disse to historier står og dirrer overfor hinanden og kommenterer derfor også hinanden. I sci fi-delen, der kan ses som en historie, den mandlige forfatter nedskriver i bogen ”2046” på reelplanet, befolkes rummet af højhastighedstog og en kvindelig androide. Androiden har knas med sit indre system og kommer derfor med følelsesmæssige udbrud, der til dels er umotiverede. Hvor ”In the mood for love” foregik i Hong Kong, er handlingen her henlagt til Singapore. Chow Mo Wan er blevet skilt siden sidst, hvor han mødtes med Su Li Zhen i byens intense rum. Chow Mo Wan har dog ikke glemt kærlighedsaffæren, og han flytter ind på et hotel, hvor værelset ved siden af har nr. 2046. Et nummer, der bringer associationer til værelset, hvor han mødte Su Li Zhen.
Chow Mo Wan er på den måde en slags storbyens nomade, på en gang forladt og forfulgt af drømmen om et varigt forhold bygget på forelskelse og kærlighed.
Storbyens beduin skriver både for en avis og på sine romaner for at tjene penge til livet som boheme. Manden virker dog ret ensom, som han glider rundt i stemninger på jagt efter forviklinger knyttet til kvindebekendtskaber.
Den egentlige tosomhed synes umulig at nå ind til, for personerne er bestandigt på vej, og det ikke med højhastighed men i et glidende tempo, som en gren der glider med strømmen ned af en flod.
”2046” kræver et meget tålmodigt publikum, for selvom filmen er en enestående rejse i et billede-univers knyttet til kærligheden, bliver den lidt for lang. Pointerne har man ligesom forstået, og stemningen har man ladet sig suge ind i, men der er nu engang begrænsninger for, hvor længe man vil holdes i the mood for love - når kærligheden alligevel ikke kan fastholdes af det postmoderne menneske.
Hvor filmen på den tekniske side er fremragende, er den ligeså fint castet. Det er således de absolut største skuespillere fra asien, vi oplever her. I hovedrollen ses Tony Leung, der også spillede en fremtrædende rolle i ”In the mood for love”. Maggie Cheung, der spillede overfor ham i ”In the mood for love” spiller her drømmekarakteren slz1960. Slz1960 er naturligvis navnet på den smukke og eventyrlige androide. Også Chen Chang, der var med i Wais homoerotiske ”Happy Together” samt Yimous ”Tige på spring, drage i skjul” ses i storform. I sandhed er det en cast af vante Wong Kar Wai og Zhang Yimou skuespillere. En række af folk, der spiller sig ind i det stemningsfyldte univers, disse instruktører er mestre for.
Således er ”2046” for de stemningselskende en fremragende film. Wong Kar Wais fabelagtige univers, der tæller trilogien ”Chunking express” (1994), ”Fallen Angels” (1995) og ”Happy Together” (1997), har fået yderligere en dimension tilføjet. Så er du til asiatiske film, der fortæller via stemninger, er ”2046” uomgængelig.