24: Legacy

28. august 2017 af Carsten Skov

24: Legacy billede

Når en franchise for en TV-serie bliver trukket ud i 2, 3 eller flere sæsoner, så er en risiko for, at den grundlæggende konstruktion, skabelon om man vil, begynder at skinne igennem. For Kiefer Sutherland var rollen som Jack Bauer i serien 24 nok også ved at være udtømt, hvorefter man kunne tænke, at så kom der ikke mere af samme skuffe.

Og så dukker 24: Legacy op. En serie, der gør et ihærdigt og i øvrigt ganske hæderligt forsøg på at reboote den velkendte formel: at fortælle en spændende, dramatisk og særdeles actionfyldt handling i et 24 timers forløb i ’realtid’.

Corey Hawkins, kendt fra blandt andet Straight Outta Compton, The Walking Dead og Kong: Skull Island, har rollen som den tidligere kommandosoldat Eric Carter. Han lever et stille liv sammen med sin kone, Nicole, og den i overvejende grad fælles drøm om villa, Volvo og vovhund. En ambition, der brat styrter sammen, da en mission fra den militære fortid indhenter Eric.

Hævntørstige skurke af en ikke nærmere defineret mellemøstlig oprindelse har sat sig for at hævne, at Carters enhed jagtede og til sidste dræbte ærketerroristen Sheik Ibrahim Bin-Khalid i Yemen. Det indgår i efterfølgernes skumle hensigter at vække celler af ’sovende’ agenter spredt over USA – og sjovt nok er der samlet en liste over disse celler på en USB-nøgle, som er nøglen til afsløring og uskadeliggørelse. Svært at forstå, hvorfor nok så hårdkogte terrorister skulle lægge så vital på en USB-nøgle – og hvorfor nok så tilsvarende hårdkogte kommandosoldater ikke formår at benytte sig af denne åbne ladeport.

Anyway, oven i dette overordnede tema er der den ret komplicerede relation, som Carter har til sin bror Isaac – der også har været kæreste med Nicole og som i øvrigt med nok så kontante midler har tilkæmpet en førerposition i sin bande. Alligevel tænker Carter, at Nicole kan skjule sig nogenlunde sikkert hos Isaac. En antagelse, som han ikke burde være sikker på, hvis han kendte den boblende jaousi hos Isaacs nye kæreste.

Der er endvidere den tråd, der følger den snart afgåede CTU-chef Rebecca Ingram, der har valgt træde tilbage for ikke at stå i vejen for sin mands ambitioner om at blive USA's næste præsident. Et spændende perspektiv, hvor den glimrende Jimmy Smits i rollen som den fokuserede præsidentkandidat, John Donovan, kan trække på sin erfaring fra en tilsvarende rolle i West Wing.

Og så er der highschool-tråden, hvor en lærer, der har et mere end almindeligt nært forhold til en kvindelig elev, som samtidig er efterstræbt af en af sine klassekammerater. Denne håbefulde ungersvend er desværre for hans egen sikkerhed faldet over en ’sovende’ terroristcelle. Med andre: Flere handlingstråde, som klipningen skifter hyppigt mellem, ikke mindst for at fylde handlingen ud, når en af personerne med en alt andet lige kedelig køretur skal bevæge sig fra punkt A til punkt B uden at vi derude foran TV-skærmen skal falde i søvn af kedsomhed.

Det er der så heller ikke den store risiko med den hektiske handling. Til gengæld fornemmer man et par afsnit inde i serien den føromtalte skabelon. Carter handler midt i begivenhedernes centrum, ganske som Jack Bauer i den første sæson af 24. Til gengæld får man ikke det samme overraskelsernes sus. Man ved, at handlingen skifter tit – og man ved, at man fra tid til anden ser det velkendte digitalur, der tæller sekunder ned omkring de reklamepauser, der selvfølgelig ikke er med i denne BluRay-udgave.

24: Legacy byder ikke på epokegørende nytænkning, hverken i billede, lyd eller handling. Tilsvarende har Corey Hawkins i rollensom Eric Carter ikke helt samme udstråling og kompleksitet som Kiefer Sutherland som Jack Bauer. Alligevel må serien trods sin noget grovkornede fremstilling af skurke og politisk kontekst siges at byde på gedigen action.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: 24: Legacy
Original Titel: 24: Legacy