3 Days to Kill

8. maj 2014 af Rasmus Legene

3 Days to Kill billede

Kevin Costner spiller pensioneret CIA agent, der skal klare et sidste job

Jeg føler, at Luc Besson har temaer, der optræder i mange af hans film. Han er tydeligvis glad for spion/snigmorder karakteren, og specielt hvordan de balancerer deres professionelle identitet med deres privatliv. For mig er Leon (1994) det bedste eksempel på dette, men det er et emne, der kommer op ofte, f.eks. i Taken (2008), Columbiana (2011) og La Femme Nikita (1990).

Derfor er det ingen overraskelse, at 3 Days to Kill handler om noget lignende. I det her tilfælde spiller Kevin Costner den aldrende CIA snigmorder, der beslutter sig for at gå på pension og bruge mere tid med sin familie, efter han er blevet diagnosticeret med kræft. Naturligvis er der komplikationer, og på trods af sin nye status som pensionist, er der rigeligt med action i filmen.

Desværre virker det for mig som om filmens instruktør, McG ikke har samme forståelse for temaerne som manuskriptet. Det er som om, der mangler noget i forbindelsen. Den underlige fetischering af den kvindelige agent, der repræsenterer CIA (spillet af Amber Heard), virker malplaceret og mystisk. Det bliver aldrig særligt klart, at hun repræsenterer det ‘cool og sexede’ ved at være CIA agent. Med andre ord ville jeg ønsk,e at instruktøren havde flere værktøjer i brug, så der blev en større stilistisk forskel på privatlivet og livet som CIA agent.

Visuelt er filmen uinspirerende, men der er intet direkte dårligt. Actionscenerne er effektive uden at være spektakulære, og med en enkelt undtagelse er de ganske uoriginale. Kevin Costner og Hailee Steinfeld gør begge et fint stykke arbejde i filmens stille scener, men scenerne virker let lidt fortænkte i deres konflikter.

Det virker også som om, at filmen har for mange konflikt elementer. Ikke nok med at Kevin Costners rolle skal kæmpe med at lave spionarbejde, mens han er far, han skal også have problemer med medicin, der giver ham hallucinationer. I forvejen er det en smule uklart, hvorfor han skal bruges til så meget, når der umiddelbart er andre agenter, der burde kunne lave det samme, men når han så er sårbar pga. medicinen, giver det bare endnu mindre mening. Jeg synes også, at det er unødigt, siden fortællingen ville have haft nok konflikt bare mellem hans agent tilværelse og hans familieliv.

Filmen virker mere rodet end god. Der er fine elementer, specielt Hailee Steinfeld som hans datter, men som en helhed er det ikke særligt godt. Skurkene er ligegyldige og Amber Heards mystiske agent giver aldrig særligt meget mening som McG præsenterer hende.

Titel: 3 Days to Kill
Original Titel: 3 Days to Kill
Premieredato: 8. maj 2014