3-Way

5. september 2004 af René Hyldig

3-Way billede

En filmatiseret knaldroman.

3-Way er en filmatisering af Gil Brewers knaldroman Wild to Possess, fra 1963. Lew (Dominic Purcell) er en småkriminel med en kedelig fortid og en stor hemmelighed. Undervejs til at skabe sig et nyt liv, kommer han ved et tilfælde til at overhøre at par planlægge en bortførelse og beslutter sig for at narre bortførerne, og selv score kassen. Men hans fortid forfølger ham, og snart står han i problemer til halsen, eneste lyspunkt er, at han ikke er alene om dem, veninden Rita (Joy Bryant) står ham last og brask - eller gør hun...?

Filmen er i sandhed også en fimatiseret knaldroman! Faktisk er plottet - eller plottene, som der retteligt er tale om, ganske snedigt udtænkte, men serveringen af dem er nærmest summarisk. Ydermere er der store huller i historien der kunne være dækket med ordentlig instruktion og hæderligt skuespil, men det virker som om der har været helt andre ting i højsædet, nemlig at servere Dominic Purcell i kække situationer så han på skift kan se fortvivlet, vred, eller spekulativ ud, samtidig med at han pulser den ene cigaret efter den anden, helst i bar overkrop eller med bukserne hængende så lavt, at han er ved at tabe dem.
Filmen rummer nogle erotiske passager der er serveret med ligeså stor elegance og engagement som resten af scenerne, hvilket mildest talt ikke siger alverden. Men den største mangel er nok at der ikke etableres en sympati mellem anti-helten Lew og publikum, faktisk sidder man og tænker at han bare får hvad han fortjener uanset hvad der sker, hvilket tydeligvis ikke har været tanken, men desværre resultatet. Filmnes start er faktisk ganske flot og engagerende, men så meget desto mere skuffende er den måde filmen taber højde på efterfølgende, til trods for bl.a. Gina Gershon's tilstedeværelse, hendes rolle er desværre ganske lille og helt uden det twist der er hendes varemærke. På samme måde er det med Dwight Yoakam der gjorde det så godt i Billy Bob Thornton's Sling Blade, i 3-Way er han stort set kun en pap-figur.

Hvad der serveres som en film-noir viser sig at være en stor omgang varm luft både hvad angår historie og skuespil, og sex-scenerne er som sagt ikke erotiske, og slet ikke relevante for historien, men blot staffage, ligesom indskrivningen af de mere substantielle skuespillere, der overhovedet ikke får lov at udfolde sig, men kun er statister rundt om den seje Purcell, der leverer hver replik med samme åndsforladte intonation.

DVD'en indeholder intet ekstra-materiale udover en trailer, og valget mellem undertekster på forskellige sprog, men ikke dansk. Godt det samme.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: 3-Way