6 Below: Miracle on the Mountain

30. april 2018 af Jesper Poulsen

6 Below: Miracle on the Mountain billede

Historien om et utroligt overlevelsesdrama udspilles i en kamp mellem en viljestærk mand og et isnende bjerg. Velkommen til den sande historie om Eric LaMarques nye chance i livet.

Menneskets overlevelsesevne har altid fascineret os. Ikke mindst når det udspiller sig på film. For mig startede det i 1993, hvor Alive dukkede op på det store lærred. Vi Lever, som den hed på dansk, omhandler et flyrejsende rugbyhold fra Uruguay som i 1972 styrter ned i Andesbjergene og må kæmpe mod ekstrem kulde, minimale madrationer og laviner for at holde sig i live. Panik, rædsel og desperation indfinder sig hurtigt i gruppen af overlevende, som tilmed tvinges ud i at skulle spise af ligene af deres holdkammerater, for at klare skærene. Jeg kan huske at det gjorde stort indtryk på mig at se så voldsom indre splittelse filmatiseret, for det var jo moralsk forkasteligt at begive sig ud i en form for kannibalisme, men omvendt var alternativet endnu værre. At historien tilmed var sand, gjorde ikke sanseoplevelsen mindre.

Rækken af disse survival-film er efterhånden lang. Her skal det dreje sig om endnu en, og inden længe skal jeg endda også bedømme The Mountain Between Us. Først skal vi kigge nærmere på 6 Below, som handler om den tidligere ishockeyspiller Eric LeMarque som er taget ud til en større bjergkæde for at stå på snowboard. En voldsom snestorm isolerer dog Eric i bjergene og han må bruge al sin viljestyrke og kløgt til at slippe fra området med livet i behold. Præcis som Alive/Vi Lever er 6 Below baseret på en virkelig hændelse og med LaMarques biografi Crystal Clear som manuskriptgrundlag. LaMarque er i øvrigt selv executive producer på filmen. Dermed er det så også spoilet at vores hovedperson slipper levende fra strabadserne, men mon ikke man havde regnet det ud ved at læse på 6 Belows undertitel som lyder Miracle On The Mountain?

Rollen som den hårdtprøvede Eric er givet til Josh Hartnett (Pearl Harbor, Black Hawk Down, Penny Dreadful). Han gør det glimrende og giver et troværdigt billede af en presset person som skiftevis enten prøver at samle optimisme eller befinder sig på sammenbruddets rand. Da først mobiltelefonen går i udu og tændstikkerne bare ikke vil tænde, så indfinder den første resignation sig og minder fra fortiden spøger i Erics sind. Det er dog disse minder som giver Eric fornyet mod i selv de mest håbløse situationer. 6 Below er selvsagt Josh Hartnetts film. Alt foregår omkring hans tilstand i den bidende kulde og det er gennem ham at vi oplever et menneskes følelsesregister spille sig fuldt ud. Det gælder også for Erics mor (Mira Sorvino), som er den eneste der har en oprigtig relation til Eric. Hun er knust over udsigten til at skulle miste sin søn, og hun kan blot sætte sin lid til Sarah (Sarah Dumont), den lokale indsatsleder for området.

6 Below er langt fra den bedste overlevelsesfilm af sin art, men den formår alligevel at give indlevelse og følelse nok til at den er vedkommende og gribende. I god stil og af respekt for LaMarque får vi også lige en afsluttende snas med den virkelige LaMarque, som i dag ernærer sig som iværksætter og inspirationstaler, foruden at være træner for et junior-ishockeyhold. Han lever i dag bedste velgående med kone og to sønner. Han har formået at udnytte den ”second chance” som hans kamp mod bjergene gav ham. 6 Below tildeles 4 fine stjerner.

Mis. Label.

Titel: 6 Below: Miracle on the Mountain
Original Titel: 6 Below: Miracle on the Mountain