A Film With Me In It

26. september 2011 af David Lund

A Film With Me In It billede

En sort komedie af den gamle skole.

Sort humor er noget, vi holder ekstremt meget af i Europa. Danmarks mange velkendte nutidige komedier, har ekstremt meget sort humor, og de britiske har haft det, i al den tid jeg kan huske. Monty Python er for mig pionerer indenfor sort humor, og de er aldrig blevet toppet siden. Derfor holder jeg ofte et skarpt øje med Storbritanniens komedier, og giver dem ofte chancer, hvor jeg aldrig havde givet en chance, havde det f.eks. været en film fra Hollywood eller Danmark. Senest var jeg enormt begejstret for ”The Guard”, der tilmed mindede positivt om 80’erne og 90’ernes actionkomedier, og ”A Film With Me In It” er heller ikke helt af vejen. Meget typisk følger vi en social taber i vores hovedperson Mark. Alt er galt med hans liv, og derfor fatter vi nærmest med det samme sympati for ham, for han har ikke fortjent den situation, han er placeret i. Når problemerne så eskalerer, ender vi på sin vis i den modsatte grøft, og griner mere af ham end med ham, men så længe vi griner, får vi da noget positivt ud af filmen.

”A Film With Me In It” er måske ikke verdens mest vellykkede film. Den har en række bihistorier, der i sidste ende er unødvendige for filmens sammenhæng, og desuden bliver der ikke fulgt op på dem. De er kun med for at uddybe filmens karakterer, men virker mere som tidsspild, da filmens plot og karakterer står fint på egne ben. Grinene er måske også få og langt imellem, men de er der i det mindste, og ofte sidder man blot og klukker lidt for sig selv, da Marks situation ender længere og længere ude. Uden at afsløre noget er dette bestemt en kulsort komedie, hvilket af selve definitionen betyder, at nogen kommer til skade, og det er netop det, der får filmen til at fungerer blot nogenlunde. Det er nemlig ofte så langt ude, at vi simpelthen ikke kan tage det seriøst, og giver man slip på sin egen kritik af filmen som sådan, gemmer der sig en fin lille oplevelse bag. Naturligvis kan man bruge den recept som forsvar på de fleste film, men ”A Film With Me In It” kræver i den grad, at man falder for humoren og karaktererne, for ellers køber man ikke ideen, og vil kede sig ihjel. Filmen har vundet og er blevet nomineret til en lang række priser på hovedsageligt europæiske filmfestivaler, så der må være en række folk, der er enige med mig i denne tese. Med Dylan Moran fra ”Shaun Of The Dead” og Keith Allen fra ”Trainspotting” i førende roller, ved vi også nogenlunde i hvilket land vi befinder os med filmen. Skuespillet er generelt glimrende. Der er eksempler på overskuespil i filmen, som kun er brugt som komisk virkemiddel, og derfor er lovligt undskyldt, men som helhed er det ganske glimrende. Rollerne er tynde uden de dybe lag, og derfor hjælper det fine skuespil filmen godt på vej, og udfylder huller man ellers hurtigt ville have bemærket. Instruktøren Ian Fitzgibbon har endnu ikke slået stort igennem, men flere af hans fremtidige projekter lyder lovende, hvilket kan betyde meget for hans ældre film som denne. Kultklassikerstatus når ”A Film With Me In It” dog nok aldrig op på, men med de utallige kedelige komedier fra Hollywood for tiden, er det forfriskende med en film, som efterlyser et grin på en helt anden bekostning. Desuden er det dejligt befriende, at man ikke kan regne slutningen ud, da situationen virker fuldkomment håbløs, og når man så endelig når til slutningen, kan man så tage sig til hovedet og sige ”nåååååh ja, for fanden”. Forudsigeligt uden at være forudsigelig.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Another World Entertainment.

Titel: A Film With Me In It