A Touch of Tarantino

21. august 2006 af Søren Rasmussen

A Touch of Tarantino billede

Den Ultimative Tarantino Box, med nogle uforståelige huller.

Den første oplevelse den her box giver er undren. Undren og skuffelse, for hvis det her er den, til dato, ultimative Tarantino box, hvor er så Pulp Fiction. Hvor er True Romance. Alle de andre film er der, vigtige som ligegyldige, men Pulp Fiction og True Romance (som Tarantino skrev manus til) er da blandt de vigtigste film i Tarantino’s karriere, og de er her overhovedet ikke.

Når skuffelsen har lagt sig så skal det dog siges at man her står med en rigtig god box, der byder på masser af store film-oplevelser. Tarantino er kendt for sin alternative og dybt originale tilgang til film, både når det handler om instruktion, manuskript og produktion. Hans film er små kunstværker med originale karakterer og uforglemmelig dialog.

A Touch of Tarantino byder på Tarantino’s nyeste mesterværker Kill Bill 1 og 2. Den har klassikere som gangsterfilmene Reservoir Dogs og den næsten lige så mesterlige Jackie Brown. Boxen byder på vampyr/road-movien From Dusk till Dawn og dens to efterfølgere, henholdsvis From Dusk till Dawn, Texas Blood Money og The Hangman’s Daughter. De to efterfølgere er voldsomt undervurderede og 2’eren er da også en tvivlsom oplevelse. Men 3’eren, From Dusk till Dawn, The Hangman’s Daughter er en ganske udmærket filmoplevelse, som fans af originalen bør se. Dokumentaren Full-Tilt Boogie handler om den første From Dusk till Dawn og er bestemt også en oplevelse værd.
Mere Ukendte er de sidste to film, My Name is Modesty Blaise, bla. Med Nicolai Coster-Waldau som skurken Miklos, og Grand Theft Parsons. Modesty Blaise er en lidt sløv film, men for fans af tegneserien så skulle det her være den mest loyale filmatisering. Grand Theft Parsons er en pudsig lille film der absolut er værd at se, og den mest positive overraskelse i boksen.

Umiddelbart kunne man godt have ønsket sig noget mere ekstra materiale i boksen, men samlingen af Tarantino film er der absolut intet i vejen med. Man kan undre sig over de manglende klassikere men de fås jo billigt i den nærmeste DVD forhandler, hvis man skal supplere samlingen så den er perfekt. Boksen er solid og med et lækkert design som man godt kan have stående fremme. Der er i det hele taget kælet for detaljerne hvad embalagen angår.

I bund og grund burde de fleste af filmene i den her boks have top karakter, men det er jo ikke de enkelte film der skal anmeldes, men boksen som helhed. Og her synes jeg at manglen på Pulp Fiction (og True Romance ligeledes) slår voldsomt ned i karakteren. Jeg kunne også godt have tænkt mig den meget omtalte Japanske version af Kill Bill men sådan skulle det ikke være. Der er sikkert en økonomisk forklaring bag, men umiddelbart er der et par film her jeg med glæde ville have smidt væk, til fordel for de ægte klassikere. Derfor får A Touch of Tarantino kun 4 stjerner ud af de 6 mulige. Men er du fan så køb boksen og suppler de småting der mangler med nogle hurtige køb i din lokale DVD forhandler.

Titel: A Touch Of Tarantino
Original Titel: A Touch Of Tarantino
Premieredato: 8. august 2006