Instruktøren Joseph Losey og dramatikeren Harold Pinter stod sammen bag tre fremragende engelske film i perioden 1963 – 1970: ”The Servant” (1963), ”The Accident” (1967) og ”The Go-Between” (1970). Med til samarbejdet hørte også Dirk Bogarde der spillede hovedrollen i de to førstnævnte og bedste af filmene. Det gælder således også ”The Accident”/”Ulykkesnatten”, som nu foreligger som dansk dvd-udgivelse.
Den satte, midtlivskrise-ramte universitets-lærer, filosoffen Stephen (Dirk Bogarde) forelsker sig i en af sine studerende, den smukke, østeuropæiske Anna (Jacqueline Sassard). Stephen inviterer hende og en anden studerende William (Michael York), der også er forelsket i Anna, ud på sit landsted. Også en af Stephens universitetskollegaer, Charley (Stanley Baker) dukker pludselig, uinviteret op. Der spises frokost og drikkes rigeligt, imens Stephens hustru undrer sig over arrangementets anstrengthed. Derefter …
Pinter er eminent til at skildre forholdet mellem mennesker i få men præcise replikker, der straks åbner sprækkerne i den engelske, kultiverede borgerlighed på vid gab. Ja, han gør det på en måde der stilmæssigt sender en fra det realistiske til det noget nær absurde. Losey er ikke sen til at følge ham; i et som regel roligt tempo, hvor klipningen endda af og til går i stå, får tomheden lov at stå ubarmhjertigt blandt personerne – især blandt de midtlivskriseramte mænd. Læg fx mærke til den virtuost fortalte æggekagescene ca. midtvejs i filmen. I en lang scene uden klip laver hovedpersonen æggekage, imens det går op for ham, i mødet med to andre i køkkenet (jeg siger ikke hvem), at han måske aldrig kan realisere et forhold til Anna. Ja, måske går det op for ham, at hans midtlivskrise gør ham patetisk. Kameraet fanger ubarmhjertigt personernes koreografi i køkkenet – der bliver ikke spist meget æggekage.
Scenen er central, idet den lægger op til en forståelse af den begivenhed, den ulykke der har givet filmen titel, og som for øvrigt indleder filmen; William og Anna kører galt tæt ved Stephens landsted, men den måde den bitre filosof reagerer på er også en ulykke, ja mere end det, et moralsk fald af dimensioner.
Ligesom i det andet Losey/Pinter mesterværk, ”The Servant”/”Snylteren” (-63), fremstiller Dirk Bogarde sin figur eminent. Det på en gang forfinede (ligesom hans Gustav von Aschenbach i Viscontis ”Døden i Venedig” (1971)) og inderligt borgerligt, konventionelle og i sidste ende moralsk anløbne væsen er der fuld dækning for.
Det er tydeligt, at Losey til stadighed søger efter den mest ekspressive løsning i hver scene uden at give køb på realismen – om end scenerne spændes op mod det absurde. Læg fx mærke til skiftene i klipperytmen, og de nærmest montageagtige sekvenser af og til, for slet ikke at tale om den scene, hvor personernes går rundt om hinanden, imens dialogen er off screen. Ja, læg i det hele taget mærke til de billeder som fotografen Gerry Fisher så mesterligt leverer.
DVD-ens ekstramateriale består først og fremmest i en rigtig god, franskproduceret featurette, hvor bl.a. Harold Pinter og fotografen Gerry Fisher fortæller om arbejdet med filmen og med Losey i det hele taget. Losey, der døde i 1984, optræder i et interview på lydsiden.
Alt i alt en rigtig fin udgivelse, som man passende kan se/investere i sammen med ”The servant/”Snylteren” der udgaves på dansk dvd sidste år.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Universal Pictures.