Alf (DVD)

27. november 2004 af Flemming Winther

Alf (DVD) billede

Det er ikke småting der kan ske når verdens eneste menneske opdrættet af nisser besøger New York lige omkring juletid. Alf er en julefilm for hele familien.

En juleaften for 30 år siden skete der neogle uheldige forviklinger med julemanden og hans store gavesæk. Et menneskebarn havde sneget sig ned i sækken og taget med kanen hele vejen tilbage til Nordpolen. De små nisser, som bor der og laver legetøj til verdens børn, kiggede noget overraskede på den lille dreng, der kravlede glad og fornøjet frem fra posen. Gamle Santa Claus kunne ikke finde ud af hvor han kom fra, så man besluttede at beholde ham og lade ham blive blandt nisserne. Den lille Buddy (Will Ferrell), som han blev kaldt, voksede op og fandt ud af at han var meget anderledes fra de små væsner som han levede sammen med. Ved et uheld finder han ud af at han ikke er en af dem og føler derfor en stor trang til at besøge menneskenes verden og finde ud af hvem hans far (James Caan) er. Men da han ankommer til den store menneskeby New York, finder han ud af, at alt det han kender til fra Nordpolen ligger meget fjernt fra hvad han nu står overfor. Der er fyldt med travle, sure, selviske og slemme folk alle vegne, som ikke helt forstår det gode ved et stort julekram og et endnu større hjerte. Buddy forstår det ikke, men han prøver så godt han kan at bringe juleglæden til alle han holder af. Og Buddy er ukuelig.

Alf er instrueret af Jon Favreau, som er bedre kendt fra småroller i film end fra sine intruktørpræstationer. Der er heller ikke så mange endnu at skrive om. Men Alf er hans første jule-feelgood-film, og det gør han egentlig meget godt. Han formår at bringe en storby som New York ned i skala, så den ikke virker så uoverskuelig, men nærmere lettere hyggelig. Manus er skrevet af David Berenbaum, som også er kendt for at have forfattet The Haunted Mansion til Disney.

Will Ferrell er blevet et af Hollywoods store komedieikoner siden han blev udråbt som et stand-out talent i Saturday Night Live. Hans filmkarriere er stadig i opadgående kurs, men har stadig ikke kunnet få roller der helt matcher andre af hans kolleger i fag. Folk som Jim Carrey og Adam Sandler. Ferrell har heller ikke rigtig vist at han har andre mere seriøse sider af hans skuespil, men han har sandsynligvis ikke fået sådanne roller tilbudt endnu. Alf har været længe undervejs og Jim Carreys navn har været oppe at vende som hovedrolleindehaveren. Men den rolle tilfaldt Ferrell, som også gør det ret fint som den misforståede ”nisse” Buddy.

Alf er en rigtig julehyggefilm for hele familien. Der er sød kærlighed, harmløs action, masser af humor og alting ender godt. På den vis adskiller den sig på ingen måde fra de andre af samme skuffe, men det skal den heller ikke. Det man savner er dog lidt mere dybde i form af sjovere situationer og bedre plot generelt. Alf er desværre ikke særlig mindeværdig og nok ikke noget man har lyst til at se mere end en gang. Det er synd, for ideen er fremragende. Skuespillerne gør deres for at give filmen flow og den rette hygge og det er nok det der bærer filmen oppe som helhed. Ferrell er god og komisk. Pigen som han forelsker sig i, spillet af smukke Zooey Deschanel, er meget overbevisende og er grunden til at man alligevel kan sidde og sige ”åhr hvor kært” til sidst. Alt i alt er Alf en hyggelig film til en aften hvor familien er samlet, men som nok mest er møntet på et yngre publikum. Den er let og hurtigt lagt bag sig, men det gør den vel perfekt til julen. 3 stjerner til Alf.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Alf