Nøjagtig som dansk film gjorde med ”Kongekabale”, prøver nu også belgisk film kræfter med en ellers stærkt Hollywood domineret genre. Her er det dog ikke en politisk thriller, men mere en traditionel thriller man giver sig i lag med. Og det oven i købet med en slutning med et såkaldt plottwist, som næsten alle moderne thrillere er begyndt at få for vane, siden Bryan Singer brillerede med ”Usual Suspects”.
Da Patti og Eva under en ferie ved et tilfælde filmer en piges selvmord, befinder de sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Ikke længe efter den traumatiske oplevelse bliver de reddet af den charmerende Dieter fra et brutalt tyveri. Selv samme Dieter har vi forinden set stå i samme lokale som den kvindelige selvmorder sprang fra.
Og så er den suspensefyldte skruetvinge ellers sat i gang. Hvornår og hvordan vil Eva finde ud af at Dieter er indblandet i pigens selvmord? Måske er Dieter ikke denne drømmefyr hun nu har forelsket sig i. Var det overhovedet et selvmord de var vidne?
Denne skruetvinge hjælpes godt på vej af ikke bare en god spændingsopbygning, men også af godt skuespil fra især de to hovedroller, Hilde De Baedermaeker som Eva og Geert Hunaerts som Dieter. Hunaerts giver et meget tvetydigt portræt af den slagsbrodersudseende Dieter, der betyder at ikke kun filmens figurer, men også os som tilskuere bliver i tvivl om hvor vi har ham.
Der gøres dog for lidt ud af filmens visuelle side, hvilket betyder at den giver ærgerlige antydninger af de mest enerverende sider af den både elskede og forhadte tv-film. Scenerne på det uhyggelige sindssygehospital, Le Vallon, er her en undtagelse. Der gives en fornemmelse af klaustrofobi i de lange, tomme gange og små, tætte rum, som tilmed vækker minder om Samuel Fullers geniale kultklassiker af en sensationsfilm, Chokkorridor, fra 1963.
Den uheldige sammenligning med tv-film bidrager også filmens soundtrack til, der med klicheagtige temaer, både romantiske og gyseragtige, desværre efterlader enkelte scener åndsforladte og uden nerve.
Og så tilbage til det lille twist i filmens allersidste billede. Dette gives der ikke den mindste hentydninger til i løbet af filmen, og det ender derfor med at være intetsigende og ligegyldigt, hvilket jo må siges at være stik imod hensigten med sådant et plottwist. Dette ødelægger dog ikke helhedsindtrykket af en udmærket thriller. Stramt fortalt og godt opbygget.
Så lad dig ikke skræmme af de uforståelige gloser. Dette er en thriller der lige ved og næsten når international klasse, desværre trukket ned af for lidt nerve og mod i filmens billede- og lydside. Dog stadig tilpas nervepirrende via en god spændingsopbygning. Så herfra skal i hvert fald lyde en varm anbefaling til fans af thrillergenren.
Ekstramaterialet:
Dette er udmærket for en lille europæisk udgivelse. Dog lidt traditionel med en belgisk ”Bag-om-kameraet” med engelske undertekster, der igennem interviews giver et generelt billede af instruktør Jan Verheyens tanker bag filmen, indblik i actionsekvenserne og især skuespillernes oplevelser med optagelserne. Herudover får man de obligatoriske biografier, teaser og trailer.
På den anden side skal der nok en lidt mere kompakt udgivelse til hvis Paramount gør sig forhåbninger om sælge en film som denne i mellemvægtsklassen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.