American Made

27. januar 2018 af Jesper Poulsen

American Made billede

Historien om Barry Seal, piloten der endte som "spion" for CIA, har filmisk ikke fundet sin platform for en vedkommende og spændende skildring.

Det er ikke første gang vi ser Tom Cruise i cockpittet. Det helt store gennembrud for hans vedkommende var naturligvis Top Gun fra 1986, hvor Cruise gav den som heroisk jagerpilot. En film som i øvrigt får en efterfølger næste år, hvor Cruise igen kan kalde sige Maverick. I American Made spiller Cruise derimod en ganske almindelig pilot, som passer sit job med at flyve rejsende passagerer rundt til feriedestinationer. En dag får han dog et helt særligt tilbud. Kunne det mon måske være noget for denne jordnære fyr at flyve nogle særlige flyvninger for CIA, og via et spionkamera ombord tage nogle fortrolige fotos af områder, som er havnet i staternes søgelys?

Jo, Barry Seal (som Cruise spiller) tager imod opgaven, og alt går da også ganske godt, lige indtil at hans dække afsløres og han havner i et narkomiljø, som også ønsker at indgå aftaler med Barry. Tingene spidser til, og det umiddelbare uskyldige job, ender med at presse Barry og hans familie i uhørt grad. Flere kilder ved pludselig noget om det de ikke skulle vide noget om, og midt i det hele står Barry og forsøger at fordele sol og vind lige, i håb om ikke at miste sig selv.

American Made har både det humoristiske element, samt drama og thriller-træk, for man skal ikke glemme at filmen er baseret på virkelige hændelser. Dermed kan man også lære mere om den ægte Barry Seal i ekstramaterialet. American Made er dog i sidste ende også en meget politisk film, som trækker tråde til Reagan-regeringen og siden Bush-styret, og for folk der ikke kender til historien, så er der ”naturligvis” noget fordækt og ulækkert ved magthavernes ageren.

Ofte er film med autentisk baggrund lette af holde af, da faktum af at tingene rent faktisk har foregået, hvor utrolige de end lyder, giver sagen en værdig kerne. Selvom American Made da også bidrager med at kalde sig en sand løgn, så er det rent filmteknisk ikke grundlag for de store klapsalver. Fortællestilen er meget stiv og låst, mens der er meget få sådan reelle spændingsscener. Underholdningsværdien er forholdsvis lav og er man superfan af Tom Cruise, og forbinder ham med en særlig form for kvalitet, så er der en overvejende stor chance for at blive skuffet. Med mindre du er ekstremt politisk interesseret eller dyrker amerikansk historie, så ender du muligvis lige som mig med en tilbageværende tanke om det hele lige bliver smalt nok. Jeg kan derfor ikke tildele American Made mere end 2 stjerner.

Bonusmaterialet giver dig indblik i hvordan filmen er blevet optaget, og du kan dertil se slettede scener, interviews og meget mere.

Universal Pictures.

Titel: American Made