Aquaman

6. maj 2019 af Nikolaj Sonqvist

Aquaman billede

Van(d)vittig bestikkrig er et samsurium af tidligere superheltefilm som drukner i floskler.

Hvordan skal jeg bedst beskrive Aquaman? Det må være noget lignende Iron Man møder Power Rangers møder Black Panther møder Tron møder Den Lille Havfrue. Og netop dette samsurium af filmtitler er nok også betegnende for den følelse man står tilbage med efter at have set Aquaman: rodet og usammenhængende.

Arthur Curry er halvt menneske efter sin far og halvt undervandsvæsen efter sin mor, der kom fra Atlantis' verden under vandet. En dag truer Orm (Arthurs halvbror) med at erklære krig mod menneskerne, da de udnytter og forurener havet. Derfor sender hans tidligere læremester Vulko Atlantis-prinsessen Mera af sted for at overbevise og assistere Aquaman i kampen mod Orm og hans skumle planer.

Aquaman er baseret på DC Comics' tegneserie af samme navn, der udkom for første gang i 1941. Siden da har tegneserien gennemgået flere forandringer, en nylig forandring var blandt andet, at Aquaman blev født på jorden og ikke under vandet. Dermed er han blevet en halvgud, der nemmere kan få et indblik i både menneskenes og Atlantis' verden. Filmen fortæller først og fremmest historien om Aquamans oprindelse fra barns ben, men hopper hurtigt videre til Aquaman som voksen.

Jeg må indrømme, at jeg intet kendskab havde til Aquaman på forhånd. Dvs. udover at tv-serien Entourage tykt spottede en James Cameron filmatisering af den allerede i 2006. For mig overraskede den visuelle del af Aquaman-universet mig en del. Farverne minder om Tron eller og kostumerne minder i den grad om noget fra Power Rangers. Men specielt sceneriet under vandet drager paralleller til Black Panthers hemmelige univers med fremtidsagtige energier og teknologier.

Udvandet fornøjelse
Men udover at være udstyret med et ligeså latterligt våben som Captain America (en trefok), så har Aquaman desværre mange usammenhængende sekvenser. For det første mangler filmen introduktioner til, hvordan tingene hænger sammen. Hvem kan hvad, hvornår og hvorfor? Hvad er Aqauman lavet af siden han er igennemtrængelig overfor patroner? Hvordan er han blevet så stærk og kan svømme så exceptionelt hurtigt uden at bevæge benene? Selve Aquaman-figuren er en skør opfindelse og filmen nægter at introducere ham ordentlig, så man som publikum forstår, hvad han kan. Han kan trække vejret under vandet.

Egentlig eksisterer der en ganske fin bagvedliggende klassisk heltehistorie, men filmen er så pumpet med pang-farver, undervandseksplosioner, one-liners og gaffelkast, at man dels mister interessen og dels synes det hele er lidt for skørt.

For eksempel er en stor krig mellem to sider i Atlantis helt uvedkommende, da vi hverken holder med de onde eller de andre, da vi aldrig er kommet under huden på hverken af dem. Krigen er et udstyrsstykke i CGI med pang-farvede plastikhavdyr og -planter og til tider bliver man i tvivl, om man kigger på børnetegninger af Find Nemo eller en superheltefilm.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Aquaman
Original Titel: Aquaman
Premieredato: 27. april 2019
Instruktør: James Wan
Skuespillere: Jason Momoa, Nicole Kidman, Willem Dafoe, Temuera Morrison, Dolph Lundgren, Graham Mctavish, Michael Beach, Patrick Wilson, Leigh Whannell, Amber Heard, Randall Park, Ludi Lin, Yahya Abdul-Mateen Ii
Spilletid: 143 min.
Selskab: Warner Bros. Pictures, DC Films, 2018
Genre: Action , Adventure , Fantasi