Atomic Blonde

27. juli 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Atomic Blonde billede

Actionscenerne er ekstremt velkoreograferede, og Charlize Theron gør det sublimt i hovedrollen i spionthrilleren "Atomic Blonde", og på trods af et rodet og ufokuseret plot, så har filmen en medrivende fandenivoldsk attitude, der til sidst overordnet set overskygger dens fejl.

Da David Leitch's enorme succes, "John Wick", ramte verdens biografer i 2014, var det med den fallerede Hollywoodstjerne Keanu Reeves i titelrollen. Filmen genfødte ham som skuespiller og actionstjerne, og pludselig var Reeves i vælten igen. I David Leitch's nye actionbrag, "Atomic Blonde", er det den brandvarme sydafrikanske Charlize Theron, der har hovedrollen. Og i modsætning til Reeves har Theron ikke brug for at blive genfødt. Hun er en af de mest respekterede skuespillere fra hendes generation med bl.a. en Oscar for bedste hovedrolle i dramaet "Monster" fra 2003 i bagagen. I George Miller's vanvittige og fremragende "Mad Max: Fury Road" (2015) stjal hun fuldstændig scenerne, som hun var med i, som den hårdføre Imperator Furiosa. Så det bør ikke komme som et chok for nogen, specielt ikke dem der har set "Fury Road", at hun også stjæler billedet i "Atomic Blonde".

Neonfarvet Berlin og hemmelige agenter
Vi er i Berlin i 1989. Den Kolde Krig's dage er ved at være talte, og vrede demonstrationer præger det nervøse grænsemilitærs hverdag ved muren. Den britiske MI6 topagent Lorraine Broughton (Charlize Theron) bliver udstationeret i Berlin, hvor hendes mål er at finde en mikrofilm, der potentielt kan afsløre samtlige udsendte hemmelige agenters identitet, herunder den berygtede dobbeltagent Satchel. I Berlins neonfarvede nattelys, må hun nu tage kontakt til en anden britisk agent, den excentriske David Percival (James McAvoy), i håb om, at de sammen kan lokalisere mikrofilmen og agenten, der er i besiddelse af den, inden det er for sent.

En af de største kvindelige actionstjerner i øjeblikket
Der er fuld fart over feltet fra start til slut i "Atomic Blonde". Tempoet og tonen bliver sat af Theron, der både er uimodståelig og nådeløst hårdtslående i rollen som Lorraine Broughton. En feministisk actionhelt, der har så meget attitude og power, at hun får samtlige af hendes mandlige rivaler i filmen til at fremstå som nogle skvattede slapsvanse. Hun er dog ikke en Mary Sue karakter (en karakter, som er urealistisk god til alting og ikke kan overvindes), men tværtimod har hun tydelige ar og blå mærker efter hendes mange nærkampe imod tyske og russiske agenter. Som en groggy bokser må hun ofte restituere i et bad med isterninger for at dæmpe de mange smerter. Charlize Theron er uden tvivl en af de største kvindelige actionstjerner i øjeblikket.

Solidt skuespil og glimrende dansk islæt
James McAvoy, som spiller Lorraine's kollega Percival, overspiller perfekt med et manisk blik i øjnene og en halvtom Jack Daniels i hånden. Han er normalt en skuespiller, der påtager sig de lidt mere sobre roller, men her får han virkelig lov til at lege psykopat for en dag. Og det gør han glimrende. I de sekundære roller ses veteraner som John Goodman (han er jo med i alting!), Toby Jones og Eddie Marsan samt Bill Skarsgård, den kommende arvtager for Tim Curry's dræberklovn, Pennywise, i remaket "It" (2017). Og så dukker danske Roland Møller også op i en relativ stor rolle, hvor han både får lov til at vise sig frem på tysk og russisk - og gør det glimrende. Generelt er skuespillet solidt over hele linjen. Et blæret soundtrack tæller bl.a. nogle af 80'ernes største kunstnere, herunder Queen, Depeche Mode, David Bowie, Nena, The Cure og The Cult. Og det er en ren fornøjelse for ørene.

Rodet plot og for lang spilletid
Filmens største svaghed er plottet, der er for dårligt eksekveret og for klodset og rodet, til at man for alvor kan engagere sig i filmens historie. Det bliver for ukoncentreret, formentlig for at gøre plads til alle de hæsblæsende actionsekvenser, men havde der være lidt mere fokus på, at få foldet plottet ud på en ordentlig facon, så havde "Atomic Blonde" også været en bedre film. David Leitch's instruktion bliver også lidt for tung igennem de 115 minutter filmen varer. Den er, som de fleste andre actionfilm, der bliver lavet for tiden, alt for lang, og man drømmer sig tilbage til dengang, hvor en actionfilm godt måtte vare 85-95 minutter, og stadig kunne holde et højt niveau.

En elektrisk og hårdtpumpet actionthriller
Til trods for plottets problematik, så er det bestemt en fornøjelse at se "Atomic Blonde", og klart en tur værd i biografen for det voksne publikum, der har brug for et adrenalinskud. En elektrisk og hårdtpumpet actionthriller, der er bedst når Charlize Theron får lov til at brillere i de buldrende actionsekvenser. Hvilket heldigvis er langt det meste af tiden.

Titel: Atomic Blonde
Original Titel: Atomic Blonde
Premieredato: 27. juli 2017