En svedig og grænseoverskridende ferie for Richard (Brad Pitt) og konen Susan (Cate Blanchett), i en bus midt i den marokkanske ørken, og med en fortid der plager dem begge, skulle den ferie være en slags åbenbaring og smertestillende medikament. Men ikke så langt derfra, passer to børn familiens får, og har ved lejlighed hemmeligt fået overdraget farens riffel, til at skræmme jakaler med mere væk. Men i deres kådhed, og inkonsekvente forestillinger, begynder de at sigte efter en bil på vejen. Men så kommer der en bus, de sigter igen.
Susan bliver ramt alvorligt. Richard må nu lægge alle sine kræfter i redde Susan. I mellemtiden bliver deres børn passet af den mexicanske dame (Adriana Barraza). Men da de skulle være kommet hjem, må hun se sig nødsaget til at tage dem med til Mexico, til et bryllup. De bliver samlet op af den festglade og lidt utilregnelige nevø Santiago (Gael García Bernal).
Samtidig i Tokyo, lever en døvstum ung japansk pige nærmest på gaden, faren der har lange arbejdsdage, er eftersøgt at politiet, af uvisse årsager.
Hendes trang til kærlighed og forståelse for hende til at blotte sit køn, og søge det grænseoverskridende.
”Babel” er en meget udtryksfuld og følelsesladet film, og med en en god autencitet, kultur og sprogmæssigt følger den loyalt sine aktører. Instruktøren Alejandro González Iñárritu (”21 Grams” og hans største til dato ”Amores Perros”/”Love´s A Bitch”) har tematiseret over babelmyten, om kommunikationskløfter, og stiller spørgsmålstegn med filmen, om evnen til at løse problemstillinger. Globaliseringen tages op, selvom verden nu synes mindre, og forståelsen ikke blevet mere synlig hinanden imellem. Særdeles aktuelle budskaber. Filmen knækker noget da man ikke for alvor kommer ind bag huden på karaktererne, trods filmens længde, danner ulykkerne hurtigt struktur for fortællingerne, og derved står denne anmelder kold overfor de faktuelle hændelser, der også virker noget søgte.
Den bliver ganske enkelt for lang, den sidste halve timer sniger sig afsted. Uforståeligt at filmen i år modtog prisen for bedste instruktion, da det er et stjernespækket mandskab, specielt Brad Pitt i en anderledes klædelig rolle, er Bernal set bedre. Det er den japanske pige Chieko (Rinko Kikuchi) der står skarpest i filmen.