Baby Driver

12. januar 2018 af Jesper Poulsen

Baby Driver billede

Kæppen i bund i kriminalitetens tegn. Ugerningen presses dog længere end vores egen Baby kan holde til, og allierede ryger snart i en skelsættende tvist.

Jeg er ikke bleg for at kalde åbningsscenen for dette årtusindes bedst koreograferede biljagt: Den tjekkede røde Subaru med strømerne i bakspejlet. Med denne godt fem minutter lange opvisning i håndbremsevendinger og hvinende dæk skydes historien om Baby Driver i gang. Hvis tilværelsen handler om at finde frem til den ting man er god til, så har Baby (Ansel Elgort – En Flænge I Himlen, Divergent) i den grad fundet ud af det i en tidlig alder. Han kan køre bil! Han kan i den grad håndtere rattet og pedalerne, ja faktisk så spektakulært at han arbejder som flugtchauffør, når en gruppe slemme typer - med Kevin Spacey som bagmand - skal holde sig på afstand af ordensmagten efter bankrøverier.

Han er en mand af få ord, Baby. Han beskæftiger sig mest med at optage lydklip og sætte dem ind i diverse sange, så de passer til de kørselsmanøvrer han billedliggør i hans hoved. Men ved Baby slet ikke at det han udfører er kriminelt? Jo, men han mangler da også kun lige et enkelt job, så har han tjent hvad han har brug for til at kunne klare sig. Aftalen er nemlig at han ”går fri” efter en sidste tur som chauffør. Doc, som bagmanden hedder, er dog ikke en mand af sit ord, og da Baby regner med at han kan kvitte gerningen, så sætter Doc en menneskejagt ind på at fastholde vores hovedperson i den gale levevej. Baby stritter naturligvis imod, ikke mindst fordi han undervejs har fundet sig livs kærlighed i en ung servitrice, og hele situationen truer Babys frihed og tilværelse. Chaufføren er tvunget til at kæmpe tilbage…

Edgar Wright har fabrikeret en særdeles underholdende heist med solide kræfter som Jamie Foxx, Jon Hamm og Flea fra Red Hot Chili Peppers. Alle tre nævnte er del af den bande som Baby kører for, og som siden hen forfølger ham. Her er lækre biljagter, drabelige skudvekslinger og så også lige en love story flettet sammen. Baby Driver kommer til at henvende sig til et bredt publikum alene på genrer, men også på sin charme, humor og pulserende spænding. Lækker scenografi, solid klipning, skarp dialog og så et yndefuldt soundtrack med masser af trommer og tråd.

Som noget nyt – eller jeg har i hvert fald ikke set det før – så får man lige et sneek peak på hvad man kan finde i bonusmaterialetsom optakt til selve afspilningen af filmen. Et smart træk, ikke for langvarigt og forstyrrende element, men en ren og skær appetitvækker. Og mon ikke man har lyst til at se hvordan man har udtænkt de hæsblæsende kørescener? Klart et ja herfra. Her gemmer sig nemlig en form for animatics som præcist og minutiøst viser hvordan det hele er effektueret. Du kan også se over 20 minutter af udvidede og slettede scener som ikke kom med i den endelige version. Kig også med på hvor stor betydning musikken har, og find desuden masser af nyttig viden om denne lækre film, som var nomineret til en Golden Globe via Ansel Elgorts hovedrolle som Baby.

En original og underholdende udgivelse, som kommer til at vinde indpas hos rigtig mange. Herfra er dommen klar. 4 MEGET STORE og velfortjente stjerner. Edgar Wright gør klogt i at klargøre film snarest igen. Potentialet er fortsat stort.

Universal Pictures.

Titel: Baby Driver
Original Titel: Baby Driver