Bad Boys For Life

4. juli 2020 af Jesper Poulsen

Bad Boys For Life billede

En bestået 3'er hele 17 år efter den seneste. Vittig og underholdene på sin egen finurlige måde. Godt at se Martin Lawrence tilbage i sin glansrolle!

Det er hele 17 år siden at vi så dem sammen sidst - de to Bad Boys alias Will Smith og Martin Lawrence. De to Michael Bay-film fra henholdsvis 1995 og 2003 blev ret store kommercielle succes’er, men denne gang er det uden Bay ved roret (dog kigger han forbi i en lille cameo-rolle som toastmaster). Smiths og Lawrences veje karrieremæssigt har også været meget forskellige. Mens Smith har haft travlt med biografbaskere som After Life, Hancock, Syv Liv, Jagten På Lykke, I Am Legend, Aladdin og Gemini Man, så har der været langt mere stille omkring Lawrence, der nok primært vil blive husket for netop Bad Boys-franchisen foruden de tåbelige Big Mommas House-film. Ingen Bad Boys uden Lawrence, thank God, men spørgsmålet er om tiden er løbet fra universet? Jeg var vild med de to første, men med et mellemrum på de føromtalte 17 år, så kunne man frygte at der ville blive tale om et forpustet comeback med farjokes og en undskyldning for at skyde og fræse sig gennem nogle karikerede skurke og opstillet plot.

Til al held, så kan jeg parkere alle bange anelser, for Bad Boys For Life undgår alle ovennævnte faldgrupper. Mike Lowrey og Marcus Burnett er stadig en dynamisk duo, selvom årene er gået og tidens tand er begyndt at vise sig. Marcus er på vej til at blive bedstefar og er netop gået på pension, mens Lowrey stadig holder korpsets ånd højt. Da en forbryderisk mexicansk familie bryder løs fra fængslet og planlægger en hævn over de myndighedspersoner, som i sin tid gjorde livet surt for dem, så ender også Lowrey i den ligning. Han nedskydes brutalt under en løbetur af en maskeret motorcyklist, og så må han, efter at være helbredt, selv på sagen og finde frem til denne identitet. Hans mangeårige makker Marcus lever nu et andet liv, og afviser at deltage. Men som tingene tager fart er der ingen vej uden om. Marcus’ relation til Mike er så stærk at han er den eneste der kan hjælpe i opklaringen, og så må de to Bad Boys igen dække hinandens ryg, mens one-liners fyger fra mund til mund.

Jo, der er tale om et dejligt og tilfredsstillende gensyn med makkerparret. Underholdningsværdien er ganske høj uden at man kan putte prædikater på om ypperlig kvalitet. Dejligt er det også at flere rammer er som de skal være. Joe Pantoliano genoptager rollen som politi-duo’ens overordnede og så er løjerne selvfølgelig produceret af legendariske Jerry Bruckheimer. Det er der kommet en solid actionfilm ud af, som sjovt nok både føles som aktuel og som en film som sagtens kunne have haft premiere i 2004. For nye seere vil jeg kraftigt anbefale at man ser de to første film, og ikke bare springer på her. Det er for mig en essentiel ting at få en viden om makkerparrets tidligere bedrifter for at få det maximale ud af denne 3’er.

Stopper det så her? Ikke hvis man skal tro flere medier og IMDB for den sags skyld. En Bad Boys 4 er i støbeskeen – i hvert fald på rygtebasis. Lad os se hvad der sker. Bad Boys For Life er en tilpas 4-stjernet film, som ikke lægger franchisen i graven, hverken på indtjeningsplan eller på det samlede filmiske produkt. Og der kan sagtens blive genvalgt til duo’en Adil & Bilall i instruktørsædet.

Bonusmaterialet giver dig udvidede scener, alternative scener samt en stak scener som blev fravalgt eller endte i gak og løjer. Se mere om tilblivelsen, lær om tankerne bag 3’eren så mange år efter den seneste og find lidt easter eggs oven i hatten.

Universal Pictures.

Titel: Bad Boys For Life
Original Titel: Bad Boys For Life