Bad Moms

28. juli 2016 af Maria Bogensberger

Bad Moms billede

En film om at slippe tøjlerne og huske at nyde livet

Amy Mitchell (Mila Kunis) er den perfekte mor. Et stort flot hus, en mand, to dygtige børn, en hund samt en god karriere. Men det kræver sin kvinde at være perfekt, og Amy er på randen af et nervesammenbrud. Da hun en dag når udmattet til et kriseforældremøde på børnenes skole, og det viser sig at være om kager, knækker filmen for Amy.

Hun slår sig sammen med to andre udkørte mødre, Kiki (Kirsten Bell) og Carla (Kathryn Hahn) og de bestemmer sig for at slippe tøjlerne, tænke på dem selv og for en gang skyld være Bad Moms.
Deres nye hverdag byder på brunch, byture og afslapning. Men Dronningemoderen på skolen, Gwendolyn (Christina Appelgate) som styrer skolen med hård hånd, er langt fra tilfreds med de nye mødre og en kamp om definitionen på hvad en god mor er begynder.

Fantastisk præsentationer
Bad Moms (2016) er skrevet og instrueret af Jon Lucas og Scott Moore teamet bag The Hangover (2009). Filmen er skrevet som en ode til deres koner og med Mila Kunis i hovedrollen kan det bare ikke gå galt. Hun medvirker bl.a. i film som Ted (2012), Friends with benefits (2011) og Date night (2010). Mila Kunis, der selv er mor, udtaler at hun havde lyst til at lave noget som hun kunne relatere til og ganske enkelt var sjovt. Og hold da op hun gør det godt, hun er perfekt til den rolle. Hun er en hårdt arbejdende mor, der praktisk talt klarer alt alene. Hendes mand Mike Mitchell, der spilles af David Walton, er ikke til meget hjælp og hendes to dejlige børn er forvente og vant til at alt bliver serveret for dem, ja selv deres lektier laver hun. Hun knokler dagen lang for at passe ind i rollen, som deres forstadsverden har skabt. Et billede af den perfekte familie med den perfekte moder, i et perfekt samfund.
En anden der spiller rollen til UG er Gwendolyn (Christina Applegate), Dronningen af forældregruppen. Hun er skræmmende, alle har stor respekt for hende og hendes ord er lov. Hun bestemmer alt, bl.a. hvad kagerne til kagedagen må indeholde af ingredienser. Der er ikke plads til andet i hendes liv end hendes børn og skolen og så lige at styre alle de andre mødres liv. Bestemt ikke en dame man ønsker at komme på kant af.

Blomsterne venskaber
Filmen handler også om at huske at pleje sig selv og sine venskaber. Da de tre kvinder falder i snak og beslutter sig for at gøre oprør, begynder alt det sjove, og man må virkelig sige at de slår sig løs. Løbende gennem filmen lød der latter fra biografsalen, og det er længe siden, at jeg har moret mig så godt gennem en film over de ting de finder på og deres attitude, der bare råber ”Jeg er fuldstændig ligeglad hvad alle andre mener om mig”. De udvikler derigennem et nært venskab, der er guld værd, hvor de er der for hinanden og hvor det for en gang skyld handler om dem. Og handler om at give sig selv lov til at fejle og om at sige fra.

En film der sætter tankerne i gang
Filmen danner det perfekte billede af en hverdag, som jeg tror mange kan relatere til. En alt for stresset hverdag hvor man skal have den perfekte kernefamilie, et lækkert hus og en smart bil. Et fedt job så der er råd til det hele og gerne 12 timer ekstra i døgnet, så der er tid til alle de mange fritidsinteresser, som børnene ønsker. Men er det egentlig så vigtigt. Ikke alt behøver at være perfekt, og jeg tror det er en god ting at træde et skridt tilbage og tænke over, hvad man selv mener, der gør en til en god mor. Her findes ingen facitliste.

Så hvis man vil ha en lærerig oplevelse og et godt grin, syntes jeg bestemt, at man skal smutte i biografen og se Bad Moms

Titel: Bad moms
Original Titel: Bad moms