Bad Neighbours

29. december 2014 af Rasmus Krarup Jensen

Bad Neighbours billede

Drengerøvskomedie genopfinder nabostridskomplekset.

Mens Seth Rogen sammen med James Franco for tiden er i fuld gang med at bearbejde de voldsomme trusler fra Nordkorea i forhold til deres nye film The Interview , kan vi kigge nærmere på en lidt mere tilforladelig produktion, Bad Neighbours . Siden Judd Apatow har gjort trenden ’bromance-film’ populære tilbage i ’05, har vi set utallige produktioner med nogenlunde samme rollebesætning på kryds og tværs i forskellige film. Denne film ligger lidt uden for den normale ’klike’, men rummer alligevel masser af de samme skuespillere og ikke mindst en lignende komediestil.

Vi følger parret Mac (Seth Rogen) og Kelly (Rose Byrne), som lige er flyttet til et tilforladeligt nabolag for at give deres nyfødte barn den bedst mulige opvækst. Pludselig flytter en fraternitetsklub ind i nabohuset og skaber krig og kaos omkring sig med bl.a. druk, hor og larm. Denne nabostrid starter stille og roligt ud med en simpel interessekonflikt, men ender i en crazy krig om nabolaget. Hvem vil stå tilbage som vinderen?

Det første som springer i øjnene på denne film, er uden tvivl Zac Efron i en helt anderledes rolletype. Han spiller normalt den kække flødedreng med et tandpastasmil, men nu har han skiftet sang og charme ud med en rå attitude og en pumpet overkrop. Han har også udviklet sig meget siden sin karriere som barnestjerne på godt og ondt, og nu hvor han er stoffri, kan han bruge sit hærgede image på filmens front – og det spiller bare! Han formår at portrættere en fantastisk douchebag, da han håner stereotypen om college-bøffen og laver sin helt egen version. Over for ham ser vi den flommede Seth Rogen, som passer perfekt som den lidt halvvoksne mand, der har et ben i hver lejr. Disse to skuespilleres møde i ’krigen’ fungerer helt absurd på den gode måde, og deres ligheder såvel som forskelle får komikken til at sprudle. Rogens bedre halvdel i filmen spillet af Rose Byrne fungerer også ganske godt, men hun er stadig meget uvant til denne genre og kan derfor til tider godt være lidt overdrevet.

Hele filmen er på trods af sin hjernedøde komik et komplekst system af en række hævngerninger og pranks i særklasse. Hævn og gengældelse er generelt det overordnede tema i filmen, og man sidder hele tiden på kanten af sædet i forhold til, hvem der gengælder næste gang og i hvilket omfang. På den måde rummer Bad Neighbours en herlig uforudsigelighed, som er yderst værdsat i en i forvejen kort komedieproduktion. Persongalleriet er som skræddersyet til plottets vanvittige udvikling og hele strukturen af filmen fungerer som en blandet landhandel af herlige filmoplevelser.

Selve filmen er efter min mening præget af yderst skarp komik, som bliver leveret ikke blot at de unikke karakterer, men også af den fornemme måde at fortælle en komediehistorie på. Den klassiske kliché om nabostrid bliver genopfundet på helt nye præmisser og filmen finder et fornem cocktail af sort komik, drengerøvshumor og absurd falde-på-halen-komik. Filmen finder hele tiden grænsen og bryder den på flere punkter med en række nye opfindelser på prank-fronten – enten skraldgriner man eller også krummer man tæer helt op ad ryggen. Hele filmen har en rigtig afslappet attitude til alle ting, og derfor bliver filmen en fantastisk fortælling. Den har dog tendenser til at blive lidt overdrevet en gang i mellem, da stridighederne kammer over i lidt for stort et omfang, men det hører heldigvis til petitesserne. Hele filmen er generelt ret hardcore og filmens to lejre i krigen virker så autentisk – Efron og Dave Franco er formidable i deres mentale stadie på filmen, og man får et yderst troværdigt indblik i de forskellige stadier af livet. Parforholdets op- og nedture bliver fornemt illustreret i kontrasten til ungdommens virilitet og handlingen opnår derved en masse forskellige lag i den forholdsvis korte komediefilm.

Samlet set er Bad Neighbours måske ikke årets bedste komedie, men formår at bringe nytænkende elementer på banen i en kulmination af velovervejede karakterer og handlingsudvikinger. Rogen og Franco er fænomenale i filmen og leverer en herlig (anti)bromance-film for alle pengene.

Universal Pictures

Titel: Bad Neighbours
Original Titel: Bad Neighbours