Bait

16. juli 2020 af Maria Bjerregaard

Bait  billede

”Bait” er en smuk skildring af lokalmiljø og gentrificering.

Instruktøren Mark Jenkin har indtil videre kun fokuseret sig på kortfilm. Nu kommer turen så til en meget stærk og velskrevet debutfilm ”Bait”, som omhandler lokalbefolkningens nye tendenser og omstillingsparathed i en kornisk fiskerby. Især fiskeren Mark har svært ved disse nye tiltag.

Vi befinder os i den engelske sydpunkt, Cornwell, hvor den lille korniske fiskeby må indse nye tider. Fiskeren Martin ( Edward Rowe) ser sig ikke tilfreds med, at hans elskede by nu skal være en være tiltalt turisterne. Hans barndomshjem er blevet solgt til en velhavende familie fra London og hans bror han lagt fiskerlivet bag sig, og sejler turister rundt i familiens fiskekutter.

Mark Jenkin er gået tilbage til sort/hvid billederne. Muligvis for at vise skildring imellem det moderne og de gamle tendenser. Alle karakterer står i kontrast med hinanden og dette lægger op til et fint lille drama. Billederne er muligvis ikke for alle. Filmen er næsten filmet som et teaterstykke, hvor der er diverse samtaler imellem befolkningen, men der fremkommer også hurtigere krydsklip, hvor skænderier og konflikterne for alvor bliver vist. Til tider kan det virke lidt for prætentiøst, men for dette lidt drama fungerer det ganske fint.

Filmens stærkeste punkt er dog historien og skuespillet. Edward Rowe bærer filmen med sin fantastiske præstation som Martin. En mand, som føler han har mistet alt til nutidens hysteri. Historien må siges at være en stikpille til en post-Brexit tid, hvor alle prøve at klare sig så godt, de nu kan. Det har naturligvis omkostninger for det gamle og traditionelle lokalmiljø, hvor tiderne er blevet hårdere og nu må se på andre indtjeningsmulighederne. Det kan både ses i befolkningens adfærd, men også når samfundsklasserne begynder at blande sig sammen. Hvilket blev anset som utrolig uhørt.

Jenkin er dog været opmærksom på at lave en empatisk fortælling. Selvom man føler for Martin, som gør han ikke per automatisk den velhavende familie til monstre, men blot fortæller hvordan realiteterne i en moderne verden er. Det er forfriskende.

“Bait” er betagende, smuk og en velfortalt historie. Mark Jenkin sætter pulsen på det britiske socialrealisme og økonomi, men tager ingen til gidsler eller ser ned på dem. Der bliver fortalt en autentisk historie i en nyere tid, hvilket er forfriskende. Fortællerteknikken falder muligvis ikke i alles smag, men historien burde kunne vække noget vigtigt i publikum.

Titel: Bait
Original Titel: Bait
Premieredato: 16. juli 2020