Bambi

8. oktober 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Bambi billede

Livet i skoven på godt og ondt

De fleste af os har stiftet bekendtskab med Bambi og Stampe i Disneys Juleshow, der hvert år sendes juleaftensdag. Den ikoniske scene, hvor Stampe skal lære Bambi at stå på isen, huskes især for citaterne ”Den er god nok, se! Vandet er stift!” og ”Du skal passe på begge ender på samme tid”. Dette er en af de mere humoristiske scener i Bambi, der især hæfter sig ved at være en Disneys mest realistiske og ikke mindst tragiske film til dato.

Fortællingen i Bambi, der bygger over Felix Saltens bog, Bambi, ein Leben im Walden, er henlagt til skoven, hvori vi er vidne til fødslen af skovens nye prins, hjorten Bambi. Bambi vokser op sammen med kaninen Stampe og stinkdyret Blomst, alt i mens alt virker til at ånde fred og idyl. Skoven er dog også et farligt sted, da de onde mennesker går på jagt, hvilket får store konsekvenser for Bambis liv, og nu må Bambi vokse op og blive den nye konge af skoven.

Bambi virker i første ombæring som en ret atypisk Disney-film. Der er intet overnaturligt eller magisk på spil, faktisk er Bambi en virkelig realistisk film, hvis man lige ser bort fra, at dyrene kan tale med hinanden. Realismen kommer især til udtryk i de virkelig flotte naturgengivelser, som holdet bag filmen har stået for, og selvom baggrundende til tider kan virke lidt slørede og uklare, er dette med vilje for at få dyrene i fokus i stedet. Skoven fremstår stadig som en fuldstændig realistisk skildring af virkeligheden.

Når der intet magi er på spil i handlingen, må man finde den et andet sted, og magien i Bambi opstår især i musikken, der akkompagnerer selve handlingen. Der er ikke specielt meget dialog i løbet af filmens 70 minutter, men det behøves heller ikke, for hver sindsstemning, handling og vejrforhold bliver så at sige styrket og fortalt gennem musikken til filmen, som også var nomineret til 3 Oscar-statuetter for henholdsvis bedste lyd, bedste sang og bedste score.

Desuden indeholder Bambi en af de mest tragiske tegnefilmscener, der nogensinde er lavet, i hvert fald i Disney-regi. Dette skal selvfølgelig ikke spoiles her, men scenen er absolut ikke for sjov og siger også noget om, at denne film på rigtig mange parametre er realistisk. Bambis største problem er dog selve handlingen, som ikke rigtig virker til at have noget bestemt formål, ud over at fortælle om en hjorts liv i skoven. Selvom der skal kæmpes en kamp mod de onde mennesker, så mangler der alligevel en form for logisk formål med filmens fremgang. Overgangen fra barn til voksen fortælles alene uden sidestykke, men når man har valgt at fortælle en realistisk historie ville det selvfølgelig også virke fjollet at have en historie om alt mulig andet. Det er en historie om en hjort, der vokser op i skoven, og mere er der egentlig ikke i det.

Ligesom alle andre Disney-udgivelser på Blu-Ray, så fremstår Bambi også fuldstændig ren og skarp, hvilket er virkelig imponerende. Er man til en smuk, realistisk og ikke mindst rørende historie, jamen så er Bambi nok den Disney-film der kommer tættest på, og den er helt klart et gensyn værd.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Bambi indeholder en helt masse lækkert ekstramateriale: Introduktion med Diane Miller Disney, Afspil Filmen med Disney-view, Walts manuskriptmøder, Slettede Scener, Slettet Sang – ”Skrupkulret”, Interaktivt Billedarkiv, Disneys Store Bog om Kundskab: Bambi-udgave. Der er masser at tage fat på i ekstramaterialet både for børn og voksne. Ekstramaterialet får 4/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Bambi
Original Titel: Bambi