Barbie In The 12 Dancing Princesses (PS2)

22. marts 2007 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar

Barbie In The 12 Dancing Princesses (PS2) billede

Barbie danser sig vej tilbage til sit kongerige, hvor hun gerne må blive resten af mit liv, så jeg ikke skal udsættes for et lignende spil igen.

Barbie kan bare ikke finde ud af at forblive et stykke legetøj. Her på det seneste har Barbie overtaget DVD-markedet i diverse CGI-tegnefilm med underlige fortolkninger af velkendte eventyr. I starten var disse af uforventet høj kvalitet, men på det seneste er kvaliteten dalet til fordel for kvantiteten. Nu er Barbie så småt i gang med at overtage Playstation-markedet men til forskel for hendes DVD-titler, lægger hun ud med dissiderede dårlige spil.

Barbie In The 12 Dancing Princesses er et spil for de allermindste - og så alligevel ikke. Spillet har nemlig ikke fået danske stemmer, og da spillet mere er en interaktiv film end et egentligt spil, er dette nok spillets allerstørste mangel. Dette trækker den endelige karakter gevaldigt ned, ja faktisk helt ned til bunden. Lad os dog tage det fra starten af. Barbie er i denne omgang Prinsesse Genevieve (Kelly Sheridan ligger stemme til Barbie, Barbie ligger krop til Genevieve), som i en ultrakort startsekvens flygter sammen med sine 11 dansende søstre ind i en anden verden, da den onde Duchess Rowena fortryller søstrenes far i et forsøg på at overtage kongeriget. Da Genevieve kommer til sig selv, opdager hun at alle hendes søstre er i færd med at lede efter en eliksir, der kan redde deres far. Derek har fulgt prinsesserne ind i den magiske verden, og fortæller at Rowena har fanget dem i denne verden, men Derek og Genevieve finder hurtigt på en plan. De samler en magisk fløjte, der giver prinsesserne magiske danseegenskaber, så nu skal Genevieve blot finde hendes søstre og naturligvis eliksiren, så de kan komme tilbage og redde deres far, inden det er for sent.

Hvis du synes historien er forvirrende, skal du ej fortvivle. Selvom introsekvensen er ultrakort, bliver plottet banket konstant ind i dit hoved fra start til slut, ja faktisk bliver hele historien genfortalt ca. hvert kvarter. Spillet som så er et platformsspil, hvor du styrer Genevieve igennem den magiske verden, hvor hun får hjælp af en overdreven nuttet kat og en overdreven hjælpsom papegøje. Der er ikke så mange muligheder i spillet, blot at følge vejen og hoppe når dette er nødvendigt, og netop hoppene gør spillet meget frustrerende. Når du misser et hop, starter du normalt blot der hvor du faldt ned igen (døden er ikke en mulighed), og skal så forsøge igen. Men Genevieve er langtfra så elegant som hun bør være. Ganske vist laver hun piruetter når hun hopper lige op, men når hun skal hoppe over noget, og selv når hun sætter i løb, er hun nærmest umulig at styre. Hun kan ikke hoppe højt, og man skal virkelig hoppe helt fra den ene endes ende for at kunne fuldføre hoppet. Hvis selv en erfaren spiller som jeg har problemer med at gennemføre disse hop, hvordan har de yngste børn det så ikke? På sin vej kan man samle en masse hjerter op (sødt ikke?), hvis da aben ikke når at komme ned fra midt i luften og snuppe dem lige foran dig. Disse giver senere gevinster i spillet. Missionen er såmænd simpel, man leder efter et stort lysende objekt, som typisk sætter et minispil i gang, og så har du pludselig fundet en af dine søstre. Herefter skal man sætte en juvel i hendes halskæde, koreografere en magisk dans for hende og så er det bare i gang igen. Simpelt, repetitivt, trivielt og kedeligt for spillere i min alder, men nu er jeg jo også langtfra målgruppen. Piger på 3 år og opefter vil dog have problemer med at forstå engelsk og klare hoppene, men når dette er på plads, er spillet stadig ikke meget længere end 4 timer langt.

Grafikken er nydelig. Detaljerne involverer ekstreme farver, sommerfugle, kaniner, dådyr og alt andet nuttet du kan tænke dig til. Hver gang Genevieve passerer et af disse nuttede dyr, så stopper hun Gudfader-hjælpe-mig da også op og kæler med dem. Dette er fint nok de første par gange, men efter 20 gange har man set nok kæleri for livstid. Barbie In The 12 Dancing Princesses er baseret i et ganske lille univers, og selvom Genevieve konstant siger, at der er masser at udforske, passer dette næppe. Udover styresystemet er der dog masser grafisk at se på, og kan man holde de pigede farver og teksturer ud, er dette faktisk spillets højdepunkt.

Musikken i spillet går godt i spænd med resten; pompøst nyklassisk musik der konstant ligger i baggrunden. I dansescenerne bliver det dog mere til en vandet blanding af jazz og dance, som er svært at lytte til i mere end 20 sekunder. Stemmerne er dog helt ved siden af. Genevieve står for langt de fleste irritationsmomenter, og det er ikke kun fordi hun er nødsaget til at sige de samme 5 replikker hvert 10. sekund, men også fordi stemmen til hende bliver leveret så uoverbevisende, at man hurtigt krummer tæer. Resten af stemmerne er bestemt heller ikke gode, men det er Genevieve der sådan set ødelægger det meste af spillets naturlige charme.

Barbie In The 12 Dancing Princesses er langtfra anbefalelsværdigt for et ungt dansksproget publikum. Selv med danske stemmer havde spillet ikke været noget specielt pga. det forvirrende styresystem og spillets korte længde. Dette er et spil du bør undgå for enhver pris.

ActiVision.

Titel: Barbie In The 12 Dancing Princesses
Original Titel: Barbie In The 12 Dancing Princesses