Baskin

14. juni 2016 af Henrik Andersen

Baskin billede

Noget så sjældent som en Tyrkisk horror film har sneget sig ind over den Danske grænse, og det er vi rigtig mange horror fans, der er virkelig glade for. Baskin er en mavepumper af en horror film, der vil sætte solide aftryk i dens publikum. Hvad den ikke har i historie, har den i stil og uhygge, for slet ikke at glemme de modbydelige mareridts agtige scener, der er en stor del af filmens 2. halvdel. Det er bestemt ikke for sarte sjæle. Baskin skal være så velkommen på den internationale horror scene. Et stående applaus herfra.

5 politimænd sidder en sen aften på en snusket restaurant uden for byen. De er ikke alle lige fornuftige, og man får hurtigt indtrykket af, at nogen af den er lidt nogle bøller og slagsbrødre. Der bliver både delt håndmadder og røverhistorier ud, men stemningen skifter, da de bliver kaldt ud til undersøgelse af et gammelt hus, dybt inde i en stor sort skov. Stedet har et mørkt ry, og mystikken breder sig bestemt også, da patruljen finder deres kammerater slået ihjel på bestialsk vis. Men dette er kun starten på enden for den lille gruppe politifolk. For pludselig befinder de sig midt i en satanisk sort messe, hvor død, tortur og nedgørelse kun er en lille del af det, de kommer til at opleve på denne skæbnesvangre nat. Det er som om helvedets porte har åbnet sig, og med en overjordisk kraft suger de 5 sjæle til sig, for at mæske sig i deres synder.

Det er bestemt ikke kun de 5 hovedpersoner, der bliver suget ind igennem helvedets porte. Som tilskuer bliver man fra første frame også suget ind i den mørke og dystre fortælling, der samtidig med, dens dysterhed også har en sær smuk og poetisk side, i form af fantastiske billeder og smukke lyssatte locations, der på en og samme tid virker både dragende og frastødende. Som film er Baskin er blevet sammenlignet med værker af Dario Argento, Clive Barker og kunstneren H.R.Giger. Dette er ikke helt ved siden af, men heldigvis står Can Evrenol’s film helt fint på egne ben, og levere nådesløst en mørk og til tider direkte ond fortælling, tilsat et drys af mareridt og surrealisme. Baskin er baseret på samme instruktørs kortfilm, der ligeledes er en mørk og modbydelig fin lille sag.

Der er lang tid imellem at jeg som horror fan, har været påvirket af en nyere horrorfilm. De sidste par gange det er sket var efter Human Centipide 2 og Serbien Film, begge mesterværker der godt og grundigt rusker op i, hvad der er tilladt at vise på film. Men jeg må tilstå, at jeg sov dårligt natten efter jeg havde set Baskin. Urolige og fragmenterede elementer og indtryk fra filmens til tider intense og barske billedgalleri, havde åbenbart sat sine spor i undertegnedes ellers ret så prøvede horror hoved.

Baskin er en invitation direkte ned i helvede, og intet kan forberede dig på den intensitet, det hele bliver leveret med. Det er uhyggeligt mesterligt lavet, og et kærkommen pust til en genre hvor nye produktioner ofte er gentagelser eller uduelige genindspilninger.

Baskin er bestemt ikke et rart bekendtskab, men syntes man, at man vil give sig selv en horroroplevelse af den mere ekstreme slags så er dette filmen, du vil nyde i fulde drag.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at finde på denne udgivelse fra Another World Entertainment. Det er muligt at se filmens trailer og et kort slideshow med billeder fra filmen, plus et trailershow med andre udgivelser fra Another World Entertainment, der i øvrigt skal have stor ros for at udgive Baskin på Dansk DVD.

Billedet står flot i dets oprindelige format og filmens grufulde soundtrack kan nydes i Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Baskin er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Baskin