Battle of the Sexes

12. april 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

Battle of the Sexes billede

"Battle of the Sexes" er et glimrende og velspillet drama om tennisstjernen Billie Jean King og den berømte kamp imod den tidligere verdensstjerne og notoriske provokatør, Bobby Riggs, der passende nok er langt mere interessant, når der bliver fokuseret på kønskampen frem for det reelle sportsdrama.

Hen imod slutningen af 2017 fik vi det middelmådige tennisdrama, "Borg", som omhandlede de to legendariske tennisstjerner, Björn Borg og John McEnroe, og deres evindelige rivalisering. Skønt den havde et fantastisk cast med bl.a. Stellan Skarskård, Sverrir Gudnason og den iltre spradebasse Shia LaBeouf, kunne filmen aldrig rigtig fange den rigtige stemning, som disse tenniskampe havde. "Battle of the Sexes", der er instrueret af den mesterlige instruktør duo, Jonathan Dayton og Valerie Faris, som stod bag den fantastiske "Little Miss Sunshine" (2006), lider desværre lidt af det samme problem: tenniskampene virker ikke troværdige nok. Men filmen klarer absolut frisag, da den indeholder en anden kamp, som sitrer af spænding og passion - nemlig kampen om ligestilling.

Billie Jean King vs. Bobby Riggs
Filmen foregår i 70'erne, hvor Billie Jean King (Emma Stone), som er kvindelig verdensmester i tennis, beslutter sig for at gøre op med de uretfærdige uligheder mellem de mandlige og kvindelige atleter. Da King og de andre førende kvindelige tennisspillere boykotter tennismogulen Jack Kramer (Bill Pullman) og de etablerede turneringer i USA, beslutter de sig for at starte deres egen turnering. Dette tiltrækker selvfølgelig et mediecirkus og ikke mindst den afdankede verdensstjerne med hang til overdrevet gambling, Bobby Riggs (Steve Carell), der udfordrer King til en endelig kønskamp, for at bevise, at mændene er det stærkeste køn på tennisbanen.

Relevant
Oscar-vinderen Emma Stone er et perfekt valg til rollen som den talentfulde, stærke og følsomme Billie Jean King. King har også store problemer på privatfronten, eftersom hun har en affære med en ung kvindelig frisør bag om ryggen på sin ellers så forstående mand, Larry King. Og for at det ikke skal være løgn, så kæmper Riggs ligeså med næb og klør, for at holde fast i sit smuldrende ægteskab, alt imens han gambler på livet løs. Dette sætter endnu mere ild til tenniskampen, da der er meget på spil for dem begge, ikke mindst deres ego, omdømme og køn, men selve gengivelsen af den legendariske tenniskamp bliver aldrig spændende eller troværdig nok. Det er trods alt lidt svært forestille sig den gode Steve Carell være professionel tennisspiller. Det er tværtimod aktualiteten i emnet og de paralleller, som vi kan finde i underholdningsbranchen i dag, som er yderst medrivende. Man kan jo blot kaste et opgivende blik på Hollywood, hvor det kvindelige køn stadig er håbløst underbetalt i forhold til deres mandlige ditto.

Skøn 70'er nostalgi
Derudover skal der lyde et stort applaus til de to instruktører for at ramme tidsbilledet perfekt. Det er skøn 70'er nostalgi, hvor flippede og skæve karakterer, mandschauvinisme, homoseksualitet og kampen for ligeberettigelse danner en kulørt og farverig ramme om filmen. Steve Carell er glimrende som den gakkede provokatør, Bobby Riggs, der er så forelsket i sig selv, at han glemmer at elske sin familie ordentligt. Specielt på pressekonferencerne op til den store kamp, er Steve Carell's og Emma Stone's sammenspil og komiske timing helt forrygende. Skuespillerne bliver bakket godt op af Simon Beaufoy's solide og levende manuskript, som ikke overkomplicerer tingene, men tværtimod sørger for at finde et godt flow, så der både er plads til lige mængder humor og alvor.

Spændende kønskamp
Tenniskampen i "Battle of the Sexes" bliver aldrig andet end et sekundært sidestykke i filmens handling, men det er let at tilgive, når der bliver spillet en så spændende kamp, som den primære fortælling i filmen i form af kønskampen.

Titel: Battle of the Sexes
Original Titel: Battle of the Sexes
Premieredato: 12. april 2018