Den nyeste del af historien om den svenske politimand begynder med et skæbnesvangert telefonopkald til Martin Beck (Peter Haber). I den anden ende af røret er Becks gamle ven, tyskeren Hans Sperling (Dieter Pfaff), der tidligere har hjulpet Beck i opklaringen af mordet på en lille pige (se ”Beck 18 – Pigen i jordhulen”) Sperling er kommet til Stockholm for at deltage i auktionen over et værdifuldt japansk maleri. Under auktionen er Sperling faldet i snak med en kvindelig kunstagent, som han nu har fundet myrdet på hendes hotelværelse. Men det er værre end som så. Kvindens lig er anbragt som et morbidt stilleben, der forstiller Chagall maleriet ”Kvinden og roserne”.
Sammen med Sperling kommer Beck og hans faste makker Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt) på sporet af en dødsensfarlig konspiration i kunstverden, der omhandler alt lige fra mord til kunstforfalskninger.
”Den Japanska Shungamålningen” er et af det mere dystre afsnit i den nye serie om Beck. De bestialske mord bliver serveret for publikum uden omsvøb, og den klimatiske slutning virker ligeledes meget brutal i forhold til tidligere Beck film. Den dystre tone i filmen er aldeles klædelig for serien som helhed, og ikke mindst i forhold til nogle af de tidligere afsnit som eksempelvis ”Beck 19 – Gamen” og ”Beck 20 – Advokaten”, der begge var kedelige og usammenhængende.
Beck-vetaranen Kjell Sundvall afvikler den lidt kringlede fortælling med stor finesse, og filmen fremstår helstøbt og sammenhængende. Den tyske skuespiller Dieter Pfaff passer godt ind i rollen som den enorme Hans Sperling. Faktisk har karakteren Hans Sperling sin egen politiserie i Tyskland. Her bliver den korporlige politibetjent ligeledes spillet af Dieter Pfaff.
Alt i alt er ”Den Japanske Shungamålningen” en flot og frem for alt spændende Beck-film. Ind i mellem savner man dog lidt, at de små sidehistorier i serien bliver fuldt op. Eksempelvis er Gunvald Larrsons romance med Becks datter Inger stort set fjernet fra dette afsnit.
Selvom ”Den Japanska Shungamålningen” er nummer 21 i rækken af ”nye” film om Martin Beck, har den svenske serie langt fra tabt pusten. Svenskerne har i lang tid været leverandør af fremragende spændingsfilm og serier, og noget tyder på at de har tænkt sig at stoppe lige foreløbig.
Der er desværre ikke noget ekstramateriale til filmen.
Billedformat: 16:9 Anamorphic Widescreen 1.85:1
Lyd: 5.1 dts
Filmen er tekstet på: Dansk, svensk (for hørehæmmede), finsk, norsk, og engelsk.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.