Bikinibanden.

25. juni 2009 af Henrik Andersen

Bikinibanden. billede

Hele Danmarks Birte Tove er på vilde vover i denne glemte Hong Kong perle, der nu for første gang kan ses på DVD.

Bikinibanden er for første gang ude på DVD. Endelig bliver der lappet et gabende hul i ens Birte Tove samling. Heldigvis skuffer Bikinibanden ikke. Den holder hvad den lover, og som titlen antyder så er der lagt op til en omgang letbenet underholdning.

I 70’ernes spraglede Hong Kong hærger Bikinibanden turistområderne. Banden består af en flok letlevende og forføriske kvinder, der alle bruger deres smukke udseende som våben. Deres fælles speciale er at forfører og derefter plyndre mænd, der alle falder for deres uimodståelige charme. Men en dag løber de ind i et par mandlige lommetyve, der bestemt ikke er glade for, at der kommer rivaler ind i deres område. Snart starter en krig imellem de 2 tyvebander, og nu må Bikinibanden virkelig samle deres kræfter i et fælles slag, og forsøge at opretholde deres ret til at drive ”forretning”. Uheldigvis bliver politiet også blandet ind i sagen, og det gør bestemt ikke situationen bedre.

Birte Tove blev opdaget i 1967, da hun foldede sig ud som Model i Ekstra Bladet, og resten er et stykke Dansk Kulturhistorie. Den unge smukke pige med de naturlige former og det søde smil blev hurtigt et hit i hele landet. Snart hang hun på væggene i adskillige ungkarlehjem, og Birte Tove gik lynhurtigt fra at være en almindelig Dansk pige, til at blive Dansk folkeeje. Ikke mindst fordi hun medvirkede i en række Danske lystspil af forskellig art. Birte Tove er nok mest kendt for hendes "Sengekant film" hvor hun spillede overfor en anden Dansk superstjerne Ole Søltoft. Mazurka på sengekanten var den første, og 4 fortsættelser fulgte i årene efter.
Birte Tove blev et Dansk symbol på det frisind, der var blevet sluppet løs i Danmark i 70'erne, og hendes film gik kloden rundt med stor nysgerrighed. I Japan ophøjede man Birte Tove til mega-super-stjerne, og det dengang store filmselskab Shaw Brothers tilbød hende flere filmkontrakter. Hun flyttede et år til Hong Kong, hvor hun levede i sus og dus som super stjerne. Har indspillede hun 3 film for Shaw Brothers selskabet. Bikinibanden, Sexy Girls of Denmark og Kvindefængselsfilmen: Kvindefænglset i bambushelvedet. Disse 3 film anses for fan af genren som kultperler, og har været med til at hæve og bibeholde den store interesse for Birte Toves produktioner.

Bikinibanden er ikke noget mesterværk, men alligevel underholder den fra start til slut. Der er masser af søde piger og lidt Kung-Fu proppet ind hist og her. Historien er ikke noget specielt, men det hele er tilpas syret og lavet på en letlevende måde, der gør at man sluger denne underholdende humørpille fra en svunden tid. En film som denne ville aldrig kunne blive lavet idag. Dertil har verden mistet sin uskyld. Et stort skulderklap til Another World Entertainment fordi de har gravet denne lille perle op fra fortiden. Er man fan af Birte Tove og Japansk film fra 70'erne kan Bikinibanden bestemt anbefales.

Ekstramateriale.

Another World Entertainment har sørget for en lille håndfuld godt ekstramateriale. Der er Lidt Birthe Tove trailers, et Trailershow for andre AWE-Trailers, et slideshow med billeder fra filmen, og en biografi og filmografi over Birte Toves produktioner. Desuden følger der en 4 siders Booklet med, skrevet af Nils Markvardsen. Denne har dog ikke været med anmeldereksemplaret af filmen.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 2 stjerner ud af 6 mulige.

Bikinibanden har aldrig før været sendt ud på DVD, og med det i baghovedet står den mere end tilfredsstillende. Denne "glemte" filmperle kunne næppe ønske sig en bedre udgivelse. Billedet står efter forholdende godt og er gengivet i dets oprindelige Cinemascope format. Lyden er Kantonesisk Dolby Digital 2.0, og det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Bikinibanden er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Bikinibanden.
Original Titel: Feng Kuang Da Ben Zei / Mini-Skirt Gang.