Biler (PS2)

5. oktober 2006 af Claus Larsen

Biler (PS2) billede

Et filmisk spil

Når Disney og Pixar producerer en film har man samtidig et spilkoncept i ærmen, således at man kan tjene penge ved at udvide en titel til at være mere end blot en film. Den ret udskældte film, Cars, har således fået en spilversion, der måske er lidt mere ud af landevejen, fordi bilspillet efterhånden er en ret gammel gamegenre – tænk bare på Out Run fra 1980erne.

Spillet Cars er mest til børn, hvilket dog ikke gør det mindre uinteressant for voksne at følge med eller spille spillet selv. Fra menuen kan man vælge forskellige typer spil. Man kan spille et klassisk arkade racerspil, hvor man befinder sig på de store amerikanske motorbaner. Man kan også variere med en lidt mere rallypræget udgave af et bilspillet.

Mest interessant er dog at spille fortælle-modet, hvor man ligesom i fx Grand Theft Auto har et stor spilrum (i dette tilfælde et rigtige Americana-landskab i præriestil). Her kan man principielt kører søndagstur en helt dag, hvis man har lyst til det. Historien er delt i fire kapitler, og missionen er selvfølgelig for spilleren i skikkelse af helten McQueen (en hilsen til gode gamle Steve) at kører Piston Cuppen hjem. Man åbner nye sider i historien ved at fuldføre en række øvelser. En af de første er at vælte traktorer i et lille primitivt sidespil, mens du i andre missioner skal være Sheriffen, der fanger fartsyndere (ret morsomt faktisk). En del af missionerne er drabeligt hurtige gadeløb eller løb i rallygenren, hvilket bliver gjort spændende af den gode grafik og de ret gode detaljer i selve spillet, så som at skride med bilen i gruset, lydedesign etc. De mest kedelige er for så vidt det vigtigste, nemlig de fem gange tolv omgange i Piston Cuppen, hvor man skal være en ret lidt habil spiller for ikke at vinde. Hvis man synes det er sjovt bare at køre rundt i landskabet og lave vilde håndbremsevendinger og lave urealistiske og vanvittige jumps med bilen, som det også er tilfældet i GTA, så er spillet faktisk god underholdning, hvis man også synes at ungerne skal have lov til at spille lidt med. Man kan evt. spille mod hinanden i rallyløb, så der er al mulig god grund til at anskaffe sig spillet til de mørke vinteraftner som familiehygge – men spillet henvender sig ikke til de vildt erfarne.

Det allerbedste i spillet er dog den blanding af spil og film. Selve historien man skal gennemspille har masser af intercut-scener med film (som man dog kan springe over) og de forskellige karakterer er faktisk ret sjove (også i den svenske udgave, som jeg har siddet med under denne anmeldelse). Man får faktisk en helt god filmoplevelse med i hatten, hvis man har lyst og tålmodighed til at lade spillet udfolde sig helt

Der er enkelte kedelige detaljer i selve gameplayet, som man kunne have ændret eller tilført spillet for at gøre det lidt mere overskueligt, men hovedindtrykket er fint. Jeg har i hvert fald hygget mig med historien i godt 12 timer uden at blive træt af spillet.

Spillet er venligst stillet til rådighed af :

THQ Nordic.

Titel: Biler