Bjerget handler om en kvinde der bor med sin familie ved den jødiske kirkegård på Jerusalems Mount of Olives. Hun tilbringer dagen alene på bjerget, mens hendes mand er på arbejde og børnene i skole. For at få et pusterum fra det endeløse husarbejde, går hun jævnligt ture på kirkegården. Her kan hun få afløb for den ensomhed og frustration, som hun tynges af i hverdagen.
Den eneste menneskelig kontakt hun har uden for sin familie, er forskellige mennesker som hun møder tilfældigt på kirkegården, heriblandt en palæstinensisk graver, Abdel, som viser hende lidt omsorg. Noget som hun mangler hos sin egen ægtemand, der har mistet interessen for hende og ikke stoler på at hun kan opdrage børnene ordentligt.
En nat bliver presset for meget, og hun flygter ud af huset og ud på kirkegården. Her er hun vidne til en foruroligende sexscene mellem en prostitueret og en kunde. Hun begynder nu udforske denne del af bjerget, mens hun forsøger at holde en facade gennem sine huslige pligter.
Flot og gribende debutfilm
Bjerget er et rørende og sjældent indblik i en jødisk husmors følelsesliv og hendes frustrationer over sit ægteskab, der er ved at falde fra hinanden.
Filmen er instrueret af israelske Yaelle Kayam, som er en del af en ny bølge af kvindelige instruktører i Israel, der ellers er domineret af mandlige instruktører.
Bjerget er Yaelle Kayams spillefilmsdebut og giver gennem filmens kvindelige hovedperson en stemme til mange anonyme husmødre, der ikke har nogen anden identitet end at være moder og hustru. En tematik der kommer til udtryk gennem hovedpersonen, der forbliver navnløs gennem filmen. I filmen kalder børnene hende “mor”, Abdel kalder hende “frue”, mens hendes mand ikke kalder hende noget. Den eneste der spørger om hendes navn, er den prostituerede hun møder på kirkegården, men fortæller hun så sit rigtige navn?
Shani Klein, der spiller hovedpersonen, er perfekt til rollen som den underkuede og ensomme hustru. De fleste af filmens karakterer føles afrundede og troværdige bl.a. den venlige og blide Abdel, der er noget så sjældent som en positiv portrættering af en palæstineser, som typisk bliver fremstillet som terrorister.
Alt i alt, er Bjerget et gribende portræt af en kvinde, der har svært ved at håndtere presset fra sine omgivelser og nægter at se i øjnene at intimiteten i hendes ægteskab er forsvundet.