Black Lightning - Sæson 1

23. april 2019 af Daniel Hartvig Nielsen

Black Lightning - Sæson 1 billede

Superhelt med stød i!

På godt og ondt er der i mange folks øjne et helt klassisk, arketypisk billede af en superhelt. En hvid, muskuløs mand, gerne brunette eller blond og i sin bedste alder, der med sin egen magt kan skabe retflrdighed, hvor der før var ingen.

Og det var også virkeligeheden i genren i meget lang tid, ind til Marvel ændrede kursen i 1970'erne, hvor Black Panther dukkede op som den første sorte superhelt. Andre figurer fulgte siden hen, og også i vores Superhelte-spækkede nutid har Marvel været aktive, med film som Black Panther og Into the Spider-Verse, samt Netflix-serien Luke Cage.
Dog har den evige rival DC Comics også deres egen sorte superhelt fra tilbage i samme årti. Navnligt Jefferson Pierce, bedre kendt som Black Lightning. Og ganske som i tegneserierne er han fulgt i Black Panther og Luke Cage's fodspor og har nu fået sin egen serie på den amerikanske CW-kanal - dog uafhængigt af det allerede eksisterende "Arrowverse" betsående af hitserier som Arrow, The Flash, Supergirl og Legends of Tomorrow.

Jefferson Pierce er den højt respekterde rektor på Garfield High, og gør alt for at give sine elever en lysende fremtid i en ellers forbryder-befængt by, der er underlagt tyranni fra en lokal bande kaldet The Hundred, ledt af den ondsakbsfulde afrikanske albino Tobias Whale. Og uvidst for alle andre end hans kone og hans gamle ven Gambi var han også for ni år siden byens lokale superhelt Black Lightning, der trak sig tilbagepå grund af det pres superheltelivet lagde på hans familie. Men da hans to teenagedøtre kidnappes af The Hundred trækker han i dragten igen for at redde dem, og tiltrækker snart atter engang opmærksomhed både fra gamle fans og endnu ældre fjender.

Sammenligninger med Marvel's Netflix-serie "Luke Cage" er uundgåelige, når det kommer til Black Lightning. Begge har fokus på en af de første sorte superhelte fra tegneserieverdenen, og begge foregår i udsatte områder, og har stor fokus på racisme og anden social uretfærdighed, med en god bunke højtstående kriminelle, der kører showet til trods for politiets bedste - og af og til værste - indsats. Så det er ikke overraskende, hvis man ved første øjekast synes, at Black Lightning kun lyder som mere af det samme, selvom yderligere diversitet blandt superhelte er velkommen.

Hvad der gør Black Lightning til sit eget bæst, er dog karakterens baggrund. I en genre, der oftest kritiseres for uendelige Origin Stories og akavede omgange hvor den unge helt skal lære at styre sine kræfter, er Jefferson Pierce, spillet af Cress Williams, både en erfaren superhelt, en succesrig karrieremand og en stolt familiefar. Og selvom der da til tider komme renkelte bidder lettere påklistret familiedrama, hjælper disse ting med at gøre serien unik.

Ligeledes er dens tag på superhelten i sig selv også forfriskende. Hvor de fleste superheltefilmatiseringer tager nogle skarpe valg til, hvorvidt serien skal være farverig og fantasifuld eller mørk og dyster, lykkes det for Black Lightning at skabe en balance. Ja, vores helt befinder sig i et kriminelt miljø, og må døje med ting som racisme, sex-slaveri, bandevold og organiseret kriminalitet. Men han er også elsket af dem, der husker hans storhedstid, og serien har intet problem med en helt med et farverigt kodenavn og et lige så farverigt kostume, der kaster med lyn efter sine fjender i actionscener sat til fed musik. Og midt i al alvoren er der da også plads til nogle morsomme øjeblikke både i familien, på jobbet og under diverse heltegerninger.

Black Lightning er måske i sin helhed ikke den helt store genreryster, eller det mest unikke, der nogensinde er sket for superheltegenren. Men med blot et par enkelte forskelle fra størstedelen af sine kolleger skiller Black Lightning sig trods alt lidt ud fra sine kollegaer som andet og mere end blot at være "den serie, der ikke er Luke Cage". Det er bestemt en værdig tilfølejse til enhver superfans watch-liste.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Black Lightning - Sæson 1
Original Titel: Black Lightning - Season 1