“It’s the story of the dark side of the American dream”, lyder det fra den legendarisk instruktør Martin Scorsese, som er executive producer på HBOs seneste store satsning, “Boardwalk Empire”.
På tværs af kabelstationerne er Scorseses tematiske pointe gennemgående for det seneste årtis helt store seriefænomener. Fra den depressive gangster Tony til de forhutlede pushere i Baltimores slumkvarter i HBOs egne hovedværker ”The Sopranos” og ”The Wire”. AMC bød på den mystiske kvindebedårer Don Draper i ”Mad Men”, eller den kræftramte kemilærer Walter White, i ”Breaking Bad”, der ender som New Mexicos ultimative narkobaron. Hos Fx, skabte de ”Sons of Anarchy”, om rivaliserende rockergrupperinger i Californien.
Dyrkelsen af antihelten ligger i tidsånden, det er kernen bag succesen, vi fascineres, forarges - måske endda fristes – af det forbudte og foruroligende i samfundet.
”Boardwalk Empire” er ingen undtagelse.
Vi er i år 1920 og spiritusforbuddet træder i kræft over hele USA. Nucky Thompson (Steve Bescemi) er politikeren, der sidder på Atlantic Citys pengekasse, og opererer så bundkorrupt, at alt kan arrangeres for den rette sum penge. Loven håndhæves, eller mangel på samme, af byens sherif Eli (Shea Whigham), Nuckys bror. Atlantic City var datidens Las Vegas længe inden kasinoerne rejste sig fra støvet i Californiens ørken. Alt er åbenlyst tilgængeligt i byen, det er paradiset for rige og magtfulde mænd. En sand syndflod af damer og sprut skvulper nærmest langs den farvestrålende strandpromenade.
Tiden og ånden ændrer sig
Vi møder Jimmy (Michael Pitt), en intelligent og lovende ung mand, der har droppet Princeton University, for at kæmpe for flaget og fædrelandet i skyttegravene i første verdenskrig. Dystre og desillusioneret vender han hjem til Nucky, der har fungeret som en reservefar op gennem Jimmys opvækst. Jimmy er symbolet på Hemingways ”fortabte generation”, der vandrer fremmedgjort gennem livets ødemark. På vejen gennem fortvivlelsens sti møder Jimmy en ligesindet veteran, en ung og ukendt Al Capone. Sammen plyndrer de en forsendelse af Nuckys spiritus, og efterlader fire lig ved siden af lastvognen.
”You can’t be half a gangster anymore”, lyder det lakonisk fra Jimmy, i scenen hvor Nucky konfronterer ham med røveriet. Replikken er essensen i handlingen for hele ”Boardwalk Empire”. Nok har Nucky og Eli styret Atlantic City med korruption og vold, men regler var der nu til.
Ikke længere. En ny generation stormer frem, Al Capone, Albert Rothstein, Lucky Luciano og Meyer Lansky. De mest berømte gangstere i Amerikas historie. Gangstere der bragte en helt ny og voldelig dimension til organiseret kriminalitet. En dimension der sætter Nuckys imperium på prøve.
Langsomt men sikkert
Hovedforfatter og producer, Terence Winther, har skabt en forbilledlig serie om de dekadente ”roaring twenties”. Perioden hvor Louis Armstrong blæste udødelig jazz ud af trompeten og Fitzgerald skrev ”Den store Gatsby”. Jay Gatsby der her nærmest bliver inkarneret i Nucky.
Der er kælet for alle kostumer og rekvisitter ned til den mindste detalje. Miljøet er overbevisende og skuespillerne lever sig troværdigt ind i karaktererne. Specielt Stephen Graham spiller Al Capone med et uhyggeligt og forbitret blik i øjnene. Præcis som han gjorde det i rollen som gangsteren Baby Face Nelson i Michael Manns ”Public Enemies”.
Første sæson af en serie kan ofte lide under, at tonen skal slås an, og at de mange personer i universet skal introduceres. Rent dramatisk udvikler spændingskurven sig i ”Boardwalk Empire” da heller ikke i samme hast, som tilfældet er i ”Breaking Bad” eller ”The Wire”. Det meste af historien og persongalleriet er autentisk, og det sætter naturligvis også en vis begræsning for forfatternes fantasi.
Det originale består i at fortælle historien om de berømte gangstere som helt unge mænd, og hvordan spiritusforbuddet skabte grobunden for den spirende organiserede kriminalitet. Jimmy er den primære fiktive karakter i universet og omdrejningspunktet, der fornemt samler den røde tråd i handlingen.
”Boardwalk Empire” starter måske sløvt ud, men udvikler en overbevisende sans for at ramme det dramatiske og komiske i en spændende og velfortalt handling.
Der er rigtig meget fint ekstra materiale.
I making og creating Boardwalk Empire, kommer vi bag den enorme produktion. Der er interviews med skuespillerne, samt producerne Scorsese og Mark Wahlberg.
I en halv times dokumentar kommer hele historien om den rigtge Nucky og Atlantic City i 1920’erne.
Mange af de ulovlige værtshuse i serien i New York og Chicago findes den dag i dag. Der guidet tour på beværtningerne med gangsterne Lucky Luciano og Albert Rothstein.
Dertil er der hele seks kommentarspor med Terence Winter, Steve Buscemi og Michael Kenneth Williams (Ham der spillede Omar Little i The Wire)
5 stjerne for ekstra materialet.
Boksen er venligst stillet til rådighed af www.Warnerbros.com