Boardwalk Empire - sæson 3

10. september 2013 af Jesper Poulsen

Boardwalk Empire - sæson 3 billede

Lad den illegale alkohol flyde endnu en gang

HBO har ramt bullseye angående tv-serier af særdeles høj kvalitet. Flagskibet lige for tiden hedder Game Of Thrones og mens hungrende fans venter på en ny sæson af fænomenet, kan man passende kaste sig over tredje sæson af Boardwalk Empire fra selvsamme udbyder.

Produceret af stærke kræfter som Martin Scorsese og Mark Wahlberg, er der således langt i kakkelovnen til flere magtspil og intriger, bare lige i 20'ernes USA, nærmere bestemt Atlantic City. Her møder vi politikeren Enoch ”Nucky” Thompson, som udadtil er den retskafne og demokratiske rollemodel for byens borgere, men som gør alt illegalt og amoralsk for at opretholde sin positur som magtmenneske. Pakket ind som alfaderlig, omsorgsfuld mæcen, kontrollerer Nucky tingenes gang, og ikke meget når forbi hans skrivebord uden godkendelse. Med skiftende miljøer kommer vi også forbi Chicago og New York, som en del af præsentationen af de mange særprægede karakterer.

”Nucky” Thompson spilles af Steve Buscemi (Armageddon, The Big Lebowski, Fargo), og faktisk så godt at han har modtaget en Emmy for bedste mandlige hovedrolle for Boardwalk Empire. Selve serien modtog også en Emmy for bedste serie tilbage i 2010. Serien leger med både fiktion og fakta, da vores hovedrolle er en slags pendant til politikeren Enoch Johnson. I serien optræder også klassiske gangstere som Al Capone, Lucky Luciano og Arnold Rothstein som på hver sin måde gør sit til at holde ”Nucky” på stikkerne, og derved balancerer på knivsæggen mellem lovgivning og korruption. Der går dog ikke længe før end man spotter at Nucky vel sagtens er den største gangster af dem alle.

Første og anden sæson er også anmeldt her på CinemaOnline, og jeg må give mine kolleger ret i at Boardwalk Empire er en serie, som dvæler rigtig meget ved at få introduceret adskillige nuancer omkring vores persongalleri. I folkemunde kaldes det langsommeligt og overgrundigt, men so be it og ja, det kræver tålmodighed at komme i gang med løjerne. Og alt dette i takt med at nye karakterer løbende kommer til – lige som der også jævnligt tyndes ud i bestanden. For kan man ikke bestikke folk med penge, så kan man jo altid likvidere dem...

Nu er vi så nået til tredje sæson. Her er stadig masser af klassiske jakkesæt, legendariske bilmodeller og swingende jazz. Der er en stadig voksende kamp om det absolutte domæne i det brutale gangstermiljø. Det er lige nu og her man skal begynde at kigge sig over skulderen, for hvem er ven og hvem er fjende, og hvor længe er de det? Eventuelle regelsæt omkring selv ulovligt virke, er trådt ud af kraft og vores persongalleri har travlt med at holde på sin ”ret”.

Ind på scenen i denne sæson træder den sicilianske gangster Gyp Rosetti, en særdeles voldelig én af slagsen, som gør hvad han kan for at sætte sig hierakisk i scene. Agent Van Alden har også sit at holde styr på. Eli løslades fra fængsel, men er i den grad utilfreds med med den rolle som Nucky tildeler ham. Richard må påtage sig rollen som værge for Jimmys søn. Chalkys datter har planer, som han ikke selv er enig i. Og så er der atter gang i masser af ulovligt alkoholsalg. Ja, som i en hver anden klassisk serie, så er der mange bindinger, intriger og konflikter, som ender i lys lue hvis en eller flere personer krydser hinandens spor. Sådan skal det være – og som omdrejningspunkt er Atlantic Citys strandpromenade et lækkert sted at lade begivenhederne udfolde sig. Nyd endnu en sæson af et af HBOs absolutte hits.

Skiven er spækket med lækkert ekstra materiale, både til brug undervejs i serien, men også til at få udviddet sin horisont bagom løjerne.

Warner Bros

Titel: Boardwalk Empire - sæson 3