Bobby

21. juni 2007 af Kristian Jensen

Bobby billede

Historien om præsidenten Amerika aldrig fik…

Amerika er et land med mange ar på sin nationale sjæl. Et af de største ar, som mange amerikanere stadig husker den dag i dag, var nedskydningen af Robert Kennedy på Ambassador Hotel i Los Angeles den 6. juni 1968. Robert Kennedy bliver stadig betragtet af mange, som den præsident Amerika aldrig fik. Derfor var det en selvfølge, at der en dag skulle laves en film om den mand, som har betydet så ufattelig meget for den amerikanske selvforståelse. Overraskende nok blev det skuespilleren Emilio Estevez, der fik tjansen som instruktør og manuskriptforfatter på filmen om Bobby Kennedy. Resultatet er en fascinerende film om en periode i Amerikansk historie, der var præget af politisk uro, civilt oprør og menneskeligt frisind.

Den 6. juni 1968 skal demokraternes præsidentkandidat Robert Kennedy holde en stor kongres på det præstigefyldte Amvassador Hotel i Los Angeles. Hotellets personale har travlt med at forberede det vigtige møde, mens aftenens gæster begynder at ankomme til hotellet. Alt skal være perfekt, og der er ikke plads til fejltagelser. Kennedys ansatte har travlt med at styre pressen og samtidig indsamle de sidste stemmer fra befolkningen.
Emilio Estevez har valgt at fokusere på de mennesker, der var omkring præsidentkandidaten op til det dødelige attentat. Resultatet er et spændende drama, med gode skuespilpræstationer fra det imponerende skuespillerhold.

Jeg kan ikke huske at have set en film med så mange stjerneskuespillere på plakaten som ”Bobby”. Alle præstationer er gode, men enkelte stikker dog ud fra mængden. Den altid velspillende William H. Macy er suveræn som den utro hoteldirektør Paul, mens Freddy Rodríguez brillere i rollen som køkkendrengen José. Veteranen Anthony Hopkins er super sympatisk i rollen som den pensionerede dørmand John Casey, der efter at være blevet enkemand, nærmest er flyttet ind i hotellets lobby.
Som sagt er skuespillet godt på alle leder og kanter. Selv teenageidolet Lindsay Lohan leverer en flot præstation i rollen som den nyforlovede Diane.

Filmens største svaghed er uden tvivl dens manglende fokus på Robert Kennedy som person og ikke mindst som præsidentkandidat. Jeg kan godt se ideen med at lade en række ukendte mennesker fortælle historien om Kennedys sidste timer, men det fungerer ikke altid helt perfekt. Multiplothistorien kommer til tider til at minde om en amerikansk soap, i stedet for et politisk drama, hvilket må siges at være en stor skam.
Men ”Bobby” er stadig en fantastisk flot og interessant film, der fanger fra første sekund. Ser man bort fra enkelte stærkt melodramatiske elementer, er historien velfortalt og god.
”Bobby” er et overraskende comeback for Emilio Estevez, som mange ellers havde spået til at være en færdig mand i Hollywood.

Læs i øvrigt Maria Moni Skov Madsens biografanmeldelse af ”Bobby” her på siden.

Ekstramateriale
Ekstramaterialet er ganske sparsomt. Udover en trailer for ”Bobby” og et trailershow med kommende udgivelser, finder man en lille dokumentarfilm (ca. 24 min.) om tilblivelsen af ”Bobby” De mange skuespillere fortæller om deres roller i filmen, og om deres personlige forhold til Robert Kennedy. Det er ganske ligetil og uden de store overraskelser. Men lidt kan også være godt.
3 stjerner til ekstramaterialet.

Billedformat: 2.35:1 Anamorphic Widescreen 16:9
Lyd: 5.1 Dolby Digital og 5.1 dts
Filmen er tekstet på: Dansk, svensk, norsk og finsk.

Scanbox.

Titel: Bobby
Original Titel: Bobby
Premieredato: 12. juni 2007
Instruktør: Emilio Estevez
Skuespillere: Anthony Hopkins, Helen Hunt, Harry Belafonte, Joy Bryant, William H, Macy, Martin Sheen, Emilio Estevez, Laurence Fishburne, Brian Geraghty, Heather Graham, Joshua Jackson, Demi Moore, Sharon Stone
Spilletid: 112 min.
Selskab: Bold Films 2006/Scanbox 2007