Bodil vinderne 2006

5. marts 2006 af Per C. Halling Skriv en kommentar

Bodil vinderne 2006 billede

Bodil, er smuk dame, som kun de særligt indviede får lov til at dele stue sammen med. I går aftes kunne Per Fly endnu en gang gå hjem denne dejlige dame i hvidt.

I går var den røde løber foran Imperial biografen i København var endnu en gang rullet ud til fest. Søndag stod nemlig hele dagen i filmens tegn. Sidst på eftermiddagen uddelte de danske filmkritikere deres Bodil-statuette og senere ud på sene timer og natten til mandag uddelte det amerikanske filmakademi deres Oscar-stauetter. Oscar kan du læse om andet steds her på On-z for her kan du læse om hvem, der fik en Bodil ved et meget festligt arrangement, med Peter Mygind og Mette Horn som værter og som vi almindelige film fans også kunne deltage i, hvis vi var villige til at slippe 350 kr. og hvem har ikke lidt lyst til det, bare for at komme lidt tættere på den dejlige dame i hvidt - Bodil.

Triumf for Per Fly

Allerede inden kunne man tydeligt se at det havde været et godt år for dansk film. Ikke kun på grund af det flotte billetsalg og resultatet fra Robert-uddelingen også fordi ikke færre end 11 af årets film var repræsenteret blandt de nominerede. Det er efter min mening bestemt er bevis på, at vi ikke blot laver noget for enhver smag, men også film på et meget højt niveau, nå man tænker på hvor skrappe filmkritikerne kan være. Det spændende var jo om Adams Æbler og Anklaget skulle gentage succesen fra Robert-uddelingen, så hver gang en kuvert blev åbnet, var der musestille i den store sal, men hvem vandt så ???

Jo, det blev en kanon aften for Per Fly & familie. Hans film Drabet fik ikke færre end 3 ud 5 mulige. Drabet vandt nemlig for Bedste film, Per Flys kone – Charlotte Fich – fik for Bedste Kvindelige Birolle og ikke mindst prisen for Mandlige Hovedrolle som gik til Danmarks absolutte bedste skuespiller for tiden – Jesper Christensen, der også for et par år siden dannede par og vandt sammen med Per Fly nemlig for deres fælles indsats i Bænken. Det var tydeligt at mærke det var et populært valg, for Jesper Christensen fik et langt og flot bifald. Flere havde tippet enten Troels Lyby (Anklaget) eller Thure Lindhardt (Nordkraft) efter deres succes ved Robert-uddelingen, men filmkritikerne var ikke i tvivl og gave Jesper masser af pæne ord med på vejen, så man kunne mærke at det var en stolt og lidt rørt Jesper, der modtog prisen. Det var også tydeligt mærke på Per Fly, at han var stolt over hans kone kunne tage endnu en pris hjem for sit fremragende spil. Så nu kan Robert og Bodil flette fingre i Fly og Fichs hjem med disse ord i rygsækken … Bænken og Arven er begge fremragende, og med Drabet har Per Fly definitivt vist os, at han er eminent til at analysere danskernes tanker og følelser og suveræn til at skildre dem i film, der på én gang er dybe og brede. De er ophøjet filmkunst, og de er funklende underholdning. FLY, skriger vi ligesom i den gamle danske kongesang, for vi er både stolte og taknemmelige over at kunne hylde så prægtig en filmskaber som Per Fly. Bedre kan det ikke siges om en instruktør, der ikke kun scorede hattrick i aften, men med alle 3 film i trilogien, der virkelig har slået sig fast som en filmskaber, som efter min mening nu har vippet Lars von Trier af troen som konge i dansk film.

Sidste år tog Trine Dyrholm prisen hjem for Bedste kvindelige Birolle men i går kunne hun opgradere prisen til Bedste Kvindelige Hovedrolle i filmen Fluerne på Væggen for næsen af Birthe Neumann (Solkongen), Sofie Gråbøl (Anklaget) og Signe Egholm Olsen (Nordkraft). I kategorien Bedste Mandlige Birolle var det spænde at se hvilken af filmene Nicolas Bro skulle have for, da han var nomineret i hele 2 film og han virkelig er en skuespiller, der har stået stærkt i 2005, med markante roller i mange af årets film. Det blev for den lidt skæve film Voksne Mennesker, han fik sin Bodil, men sikkert også på grund af hans evne til at få meget ud af selv de mindste roller, da han endnu ikke har haft en rigtig hovedrolle endnu, men det kan jo være at det kommer nu.

Særpriser

De sidste par år er der også blevet givet særlige Bodil priser til filmfolk eller personer, der har gjort noget særligt for dansk film eller filmen i Danmark. Det gjorde der også i år denne ene gik til Kim Foss og Andreas Steinmann for deres arbejde med NatFilm Festivalen, der år efter år dels byder på mange spændende film, men også trækker mange i biografen, med deres mange forskellige serier og film og en festival, som ikke kun byder på forpremiere, men på mange film man ikke ellers ville have haft mulighed for at opleve, hverken på dvd, i almindelig distribution eller blot på det store lærred.

Den anden, også kaldet Kodak-prisen, for Bedste Fotograf gik til Manuel Claro, hvis billeder man i 2005 bl.a. kunne nyde i Allegro og Voksne Mennesker.

Bodil ikke kun til Danske film

Der var også Bodilpriser til andre film end danske, så som optakt til Oscar-uddelingen senere på aften var det spændende at se, hvem som løb med prisen for Bedste Amerikanske Film. Det blev A History of Violence instrueret af David Cronenberg, der løb med sejren, hvilket kom bag på en del, men et spændende valg, som igen viser, hvor forskellig smag kan være. Flere jeg snakket med inden uddelingen havde tippet Ang Lees Brokeback Mountain eller George Clooneys Good Night and Good Luck, så det var lidt af en overraskelse.

En overraskelse kan man dog næppe kalde vinderen i kategorien Bedste Ikke-amerikanske Film, som blev Oliver Hirschbiegels Der Untergang, som i Danmark alene er blevet set af mere end 300.000, mennesker, hvilket er meget flot for så smal en film. Selvom ingen havde tippet den som vinder, var det nu alligevel lidt sjovt, at se den skulle kæmpe mod Walter og Trofast - Det Store Grøntsagskup, som man jo må sige er en noget lettere film, men inden for sin genre ikke mindre underholdende, men et godt bevis for at filmkritikerne har en meget blandet smag.

Det var så den aften

Efter udelingen var der både lidt til mave og halsen. Da det havde lagt sig lidt og man måske havde skaffet sig en autograf eller 2, og man måske havde snakket med et af sine idoler, var der gallapremiere på Anders Østergaards dokumentarfilm Gasolin om Danmarks nok til alle tiders mest populære rock band. Som du kan læse mere om ved at klikke her Gasolin Filmen .

Der var således ingen priser til hverken Adams Æbler, Anklaget eller Nordkraft, der var de store vindere for et par uger siden ved Robert-festen og det kom lidt bag på nogen af dem jeg snakkede med inden udelingen, men jeg syntes at det var med til at gøre det til en spændende aften. Det var et flot arrangement, der viste at vi herhjemme faktisk godt kan afholde et filmarrangement, om end i mindre målestok end fx Oscar, med alt hvad der hører sig til.

Herefter var det hjem og hvile sig lidt, friske sig selv op og gøre sig klar til en lang nat i selskab med Oscar og Hollywood glamour foran skærmen i selskab med DR2 eller tilbage i Imperial.

Aftenens vinder ”Drabet” der løb med 3 af de 5 hovedpriser bl.a. for Bedste Film og Bedste Mandlige Hovedrolle, hvor Jesper Christensen (billedet) endnu engang beviste, at han er pt. danske skuespiller.
“A History of Violence” som du ser et billede fra her, slog både ”Good Night and Good Luck” og ikke mindst ”Brokeback Mountain” af banen, men om det var dens danske islæt meldte aftenen ikke noget om ;-)
Aftenen båd traditionen tro på en forpremiere. I år var det Anders Østergaards (billedet) længe ventede dokumentarfilm ”Gasolin".