Bones - Season 9

22. februar 2015 af Carsten Skov

Bones - Season 9 billede

Bones er en spøjs og overraskende langtidsholdbar blanding af drama, komedie – og retmedicinske mysterier og udfordringer.

Kathy Reichs bruger som forfatter erfaringerne fra sit arbejdsliv som retsmediciner. Hun er endelig producer på serien ”Bones”. Er det så den virkelige verden, der afspejler sig i seriens opklaringer? Nej, det må man nok sige er temmelig tvivlsomt.

Til gengæld er seriens persongalleri et fornemt udgangspunkt for alskens kollegiale forviklinger, udfordringer, drillerier – og romantiske affærer. Det sidste endda i en sådan grad, at seriens hovedperson, retsmedicineren Temperance Brennan – der lyder det kælenavn, ”Bones”, der også har give navn til serien - har udviklet et så nært forhold til FBI Special Agent Seeley Booth, at de får barn sammen og endda bliver gift i denne 9. sæson.

Den grundlæggende formel for seriens episoder er samarbejdet mellem den fiktive Jeffersonians Institute Medico-Legal Lab og FBI om opklaring af mordsager, hvor der ofte kun er få, spredte ligrester at tage udgangspunkt i. Det imidlertid i lige så høj grad modsætningerne mellem de to hovedpersoner, der fylder dramaet ud, ligesom den personlige udvikling for og mellem deres kolleger, der gør episodernes plots til andet og mere end bare en lineær ’rejse’ fra et lig bliver fundet til gerningsmanden bliver pågrebet.

Tag for eksempel ”Bones” Brennans ufravigeligt fakta-orienterede tilgang til arbejde, partner – og sidebeskæftigelse som krimiforfatter. Hun er ikke overraskende ateist, hvilket ikke mindst spiller en rolle i den løbende refleksion over liv, død og det, der ligger ind imellem, i forholdet til Seeley Booth. Booth fæster på den anden side ofte lid til mavefornemmelse og ”cop instinct”. Og så er han i øvrigt ikke meget for at tale om sit efternavn. Det må heller ikke være nemt at være i familie med den mand, John Wilkes Booth, der skød Abraham Lincoln.

Der er måske dem, der vil indvende, at ”Bones” udforsker grænselandet mellem mainstream stueren TV-krimi – og splatterfilm. I hvert fald kan ligene ofte være fundet i en tilstand og under omstændigheder, der kan være blodige eller ubehagelige. Nuvel, et lig, der har været en tur gennem propellerne i et ventilationsanlæg, vil i sagens natur være meget … usammenhængende. Det er derfor mere de konkrete retsmedicinske metoder og kollegerne, der bærer historier – og en underliggende cool sorte humor, der føjer lethed til episoderne.

End ikke på deres bryllupsrejse til Buenos Aires kan ”Bones” og Booth finde ud af bare at læne sig tilbage i flugtstolen, trække solhattens skygge ned over øjnene og gribe ud efter en kølig øl. I hvert fald ikke sammen. ”Bones har tidligere haft arbejdsmæssig kontakt til lokale kolleger – og efter at have opsøgt bliver de nygifte involveret i opklaringen et mord, der trækker spor, både til Los Desaparecidos, ofrene for Argentinas militærdiktatur – og nazister, der har søgt tilflugt i Sydamerika. Et lidt vel søgt backdrop for sæsonens episode 7.

Efter de 24 episoder i 9. sæson af ”Bones”, kan man let trænge til historier og personer med mere dybde og til mere effektivt fungerende spændingselementer. I mindre portioner fungerer serien imidlertid glimrende som et lille letbenet TV-mellemmåltid.

Titel: Bones - Season 9
Original Titel: Bones - Season 9
Premieredato: 22. februar 2015