Bones Sæson 10

24. august 2016 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Bones Sæson 10 billede

Bones og Booth er tilbage i sæsonen der markerer seriens 200-afsnitsjubilæum.

Med den 10. sæson i Bones nåede krimiserien op på over 200 afsnit, hvilket er flot af en serie, der trods alt kæmper med en del andre lignende krimiserier fra de forskellige netværksstationer i USA. Tendensen har været at disse krimiserier fortsætter i uendeligheder, og det kan man egentlig ikke sige så meget til. De er hurtige og billige at producere ift. mastodontserier fra fx HBO, AMC og Netflix, og så har krimiserierne en enorm seerskare. Spørgsmålet er om Bones stadig kan følge med, for 22 afsnit pr. sæson af 40 minutters varighed render trods alt op i en del timer, og det er da heller ikke alle afsnit af serien, der holder lige højt niveau. Faktisk har det også været på tale om sæson 10 blev den sidste, men sæson 11 er allerede færdigspillet og sæson 12 planlagt. Det er bestemt ikke til at sige om Bones blot vil fortsætte i det uendelige eller om den på et tidspunkt vælger at sige stop.

I den 10. sæson af Bones er spændingen i top, da Booth sigtes og fængsles for mordet på tre FBI-agenter, og Bones overvejer bestikkelse for at få ham ud af fængslet. I mellemtiden sætter holdet sig for at løse nogle bizarre sager, såsom en kontroversiel radioværts død. Denne sæson er fyldt med op- og nedture; for eksempel mister de en kær medarbejder, og en nyfødt bliver opkaldt efter Booth.

Igennem 22 afsnit følger vi endnu en gang de velkendte karakterer, som man må være blevet noget familiære med, hvis man har holdt ud i 10 sæsoner. Selvom Bones sagtens er en serie som man kan se et tilfældigt afsnit af i fjernsynet, når den dukker op på diverse kanaler, så er den, som med mange andre serier, bare lidt bedre hvis man ser afsnittene i kronologisk rækkefølge. Det er mening jeg har om alle serier, også sitcoms. Uden at afsløre for meget, så vil man blive overrasket i denne 10. sæson, hvor der både skal siges goddag og farvel til et par karakterer, ligesom der er gensyn med en tidligere seriemorder fra seriens foregående sæsoner. Som helhed formår sæson 10 ganske fint at samle hele sæsonen op til sidst, samtidig med at man stadig ønsker at fortsætte serien med den næste sæson.

Bones Sæson 10 føles måske mest af alt som endnu én i rækken, og det kan være svært at skelne sæsonerne imellem hinanden, men er man engageret seer og fan af serien, så vil man glæde sig over endnu en god sæson, og ikke mindst at sæson 10 ikke bliver den sidste. Alting har en ende, men Bones fortsætter trods alt lidt endnu.

Ekstramateriale
DVD-udgaven af Bones Sæson 10 indeholder følgende ekstramateriale
• Sweets’ sweetest Moments