Borgen, sæson 2

25. januar 2012 af Daniel Pilgaard

Borgen, sæson 2 billede

Anden sæson om det politiske magtspil på Bogen er udkommet på DVD, og det er der kommet en fin udgivelse ud af.

Der var langt imellem de gode afsnit i første sæson af Borgen, seriens storyline virkede banal og forudsigelig. Det hele startede godt, for at ende i total opløsning. Statsminister Birgitte Nyborg blev separeret fra den ellers ultimative overskudshusbond Philip, og der opstod modvind i meningsmålingerne. Den kække ambitiøse journalist Katrine blev fyret som vært fra TV1, og forholdet til den hemmelighedsfulde spindoktor Kasper gik i vasken. Puslespillet blev rystet fra hinanden for langsomt at blive samlet igen i sæson 2s 10 afsnit.

Der er gået knap et år, vi behøver ikke længere at få etableret ”hvem-hvad-hvor”, sæson 2 starter lige på og hårdt i det krigshærgede Afghanistan. Fra starten af fornemmer man langsomt hvordan sæson 2 hæver sig over forgængeren, der kommer mere kød på historien om det politiske magtspil. Fra Birgitte Nyborgs eget kongemord på sin mentor og finansminister Bent Sejrø til det interne opgør i Arbejderpartiet. Det er både interessant og evig aktuelt at se politikere på dramatisk vis stikke sine egne partifæller med knive i ryggen. Katrine Fønsmark er ikke blevet mindre idealistisk med tiden, hun ender i sit rette element som vært på TV1, efter en benhårdt opgør med den afstumpede chefredaktør Laugesen. Laugesen, der spilles af Peter Mygind med fuld skrue som den ondsindede redaktør, bliver endelig sat på plads i direkte tv. Kasper Juhls dystre hemmeligheder kommer frem i lyset, og tvinger ham til at forholde sig til dilemmaet om hvorvidt et misbrugt barn kan blive en god far eller ej?  Birgitte Nyborg kæmper med at bevare magten og holde styr på den splittede familie. Den angstplagede datter tvinger Nyborg til at gøre op med sig selv, er hun først og fremmeste mor eller statsminister? Philip indser at han aldrig skulle have forladt Nyborg, men kommer erkendelsen for sent?

Borgen er fuld af eksistentielle spørgsmål, om valg og fravalg her i livet.  Således kan vi som seere identificere os med livets vanskelige vilkår som karaktererne gennemgår. Det er et genkendeligt underplot til seriens politiske hovedplot, hvor vi nikker genkendende til de autentiske begivenheder. Fra meningsløs krig i Mellemøsten til politikernes hykleri om brug af offentlige skoler og hospitaler, mens de selv gør brug af de private. Troværdigheden er dog ikke altid reel, specielt paparazzijagten på statsministerens psykiske syge datter virker helt ude i hampen.

Når anden sæson fungerer så godt, er det fordi konflikterne er langt mere rørende og dramatiske, end hvad første sæson kunne byde på. Der er i serien forsoning på de fleste af problemerne, der nødvendigvis kræver at næste sæson skal vinkles i en helt ny retning. Hvad Adam Price kan finde på af nye udfordringer for de velspillede personerne i Borgen bliver spændende at følge, vi får svaret i 2013.

DR skal have ros for udgivelsen, der indeholder en masse spændende bonusmateriale. Skuespillerne fortæller om favoritscener, der er fraklippede scener og såkaldte ”bloopers”, som er scener hvor de medvirkende klumrer rundt i replikkerne. Det er nu ikke specielt spændende. Det er de to ”bag om Borgen” features til gengæld. I det ene møder vi manden, der laver de visuelle effekter. Visuelle effekter? Er det ikke nogen med Steven Spielberg og dinosaurer tænker man måske. Nej, det er alle de små illusioner man ikke opdager. Hvad gør man fx når man filmer om efteråret, og det skal forestille at være sommer i serien? Ja, man indsætter en masse digitale blade på træerne og laver himmelen blå! Det lyder måske simpelt, men faktisk tager det næsten et helt år at producere de visuelle effekter pr sæson. Dertil får vi et indblik bag kulisserne, intet i Borgen er nemlig filmet på selve Christiansborg, men i DRs 700 kvm store studie. Alt fra statsministeriet til folketingssalen. Imponerende stykke håndværk.

På tre afsnit findes kommentarspor. I det ene hører vi komponisten Halfdan E fortælle om musikken, en hel time om det er lige langt nok. I sidste afsnit fortæller hovedforfatter Adam Price og episodeforfatter Jeppe Gjervig Gram om skriveprocessen, om hvilke overvejelser de gør sig, og om hvordan man dramaturgisk bygger afsnittet op. Meget interessant hvis man går med en lille forfatter i maven. Endeligt i første afsnit beretter instruktør Jannik Johansen og fotograf Rasmus Heise, om de udfordringer der opstår undervejs i optagelserne og om arbejdet med alt fra lyssætning til skuespillerne. Absolut et spændende indblik i det kreative univers som filmmediet er. Der er fx ingen grund til at tage til Afghanistan og filme i ørkenen, når man nu kan finde noget der ligner…..på Amager!

DVD'en er venligst stillet til rådighed af Warner Brothers http://www.warnerbros.com?ref=on-z

Titel: Borgen, sæson 2
Original Titel: Borgen, sæson 2