Bounce

14. maj 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Bounce billede

Buddy giver sin flybillet videre til en anden – flyet styrter ned, og Buddy opsøger enken. Han forelsker sig i hende, men skal han nu fortælle hende sandheden eller hvad ?

Buddy (Ben Affleck) er reklamemand. Han arbejder på et af Los Angeles’ mest succesrige reklamebureauer, og han gør det godt. En dag har han været i Chicago for at lave en kæmpe kontrakt med et luftfartsselskab. Det er også lykkes for ham, men alligevel skal det vise sig at være dagen hvor heldet holder op med at tilsmile ham. På grund af en snestorm strander han nemlig i Chicagos lufthavn, hvor han dog hurtigt får kontakt med den smukke forretningskvinde Mimi (Natasha Henstridge). Lidt senere slutter familiefaderen og forfatteren Greg Janello (Tony Goldwyn) sig til de to, og sammen hygger de tre sig.

Greg fortæller at han er på vej hjem til familien for at fejre jul, mens de to andre ikke har den slags ”forpligtelser” at tænke på. Da det viser sig at Buddy er den eneste der har billet til det eneste fly der afgår fra Chicago den aften vælger han at ofre sig og give billetten til Greg. Selvfølgelig gør en reklamemand ikke sådan noget uden at få noget til gengæld – og det Buddy håber at få, og også får, er en hed nat med den smukke Mimi. Da han vågner næste morgen og tænder for fjernsynet ser han noget der skal komme til at ændre hans liv. Det fly han skulle have været med, og hvor Greg i stedet var med – i Buddys navn – er styrtet ned, og alle ombordværende er slået ihjel.

Tilbage i Los Angeles har Buddy svært ved at acceptere hvad der er sket, og han kigger dybere og dybere i flaskerne. Han beslutter sig dog for at opsøge enken efter Greg, Abby (Gwyneth Paltrow). Men før Buddy kan nå at få hende fortalt hvordan det hele hænger sammen har de forelsket sig i hinanden. Og det er åbenbart ren lykke, selv Abbys to børn Joey (David Dorfman) og Scott (Alex D. Linz) har efterhånden accepteret Buddy. Men Buddy har det ikke godt med sig selv, for han synes ligesom han skylder at fortælle Abby sandheden.

Om hvorvidt Buddy får fortalt Abby sandheden vil jeg ikke afsløre her. Jeg vil blot konstatere at Bounce er en kærlighedshistorie om to mennesker, der aldrig burde have mødt hinanden, men som alligevel gør det. Og den er fortalt på en på en gang både sjov og alvorlig måde. Det er en af de ting der gør filmen så god som den faktisk er.

Ben Affleck har hovedrollen som Buddy der kommer i sit livs dilemma. Ben Affleck spiller rigtig godt og overbevisende. Man har i hvert fald ingen problemer med at sætte sig ind i hans dilemma, og man føler med den stakkels mand. Affleck leverer en fantastisk præstation og gør filmen værd at se.

Gwyneth Paltrow spiller så Afflecks kvindelige modpart – enken som Buddy opsøger. Hun spiller også godt, og man har heller ingen problemer med at sætte sig ind i hendes vanskelige situation. Hun skildrer de situationer en enke kommer ud for godt og overbevisende. Og man kan sagtens forstå hvorfor det er så svært for Afflecks rolle at fortælle hende sandheden, for man kan virkelig føle hvor glad hun er for tingene og man ønsker selvfølgelig ikke at ødelægge noget som er så godt. Samspillet mellem de to er også en fornøjelse at følge på lærredet.

Derudover kan jeg vel ikke komme uden om Natasha Henstridge som spiller kvinden der i første omgang er skyld i at Buddy bliver i lufthavnen. Hun er flot på lærredet, og selv om hendes rolle umiddelbart ikke syner af meget, så har den jo alligevel afgørende betydning for handlingen i filmen.

Tony Goldwyn spiller manden der overtager Buddys billet, og dermed ser døden i øjnene. Han er en meget brugt skuespiller, og han gør det også godt i denne film. Derudover synes jeg også at Alex D. Linz gør det godt. Han blev vel først rigtig kendt da han overtog rollen i ”Alene Hjemme” efter Macauley Culkin. I Bounce spiller han en af Abbys sønner, og det gør han godt.

Instruktøren af filmen hedder Don Roos, og det er også ham der har skrevet historien. Han har tidligere skrevet ”Love Field” som jo blev filmatiseret med Michelle Pfeiffer. Som instruktør har han kun stået for ”The Opposite Of Sex”, men jeg tror ikke vi har set det sidste til ham, for han har lavet en god film her.

Bounce er en film som appellerer til noget i os alle. Den skildrer på smukkeste vis et meget følelsesmæssigt dilemma, og jeg tror at alle der ser filmen kan forholde sig til de problemstillinger der fremstilles. Hvis ikke man selv har oplevet det så kender man ganske givet nogle der har været det igennem. Så jeg kan kun anbefale Bounce. Den er sød og sjov, men samtidig berører den en masse vigtige emner.

Titel: Bounce
Original Titel: Bounce
Premieredato: 10. maj 2001