Breakin' All The Rules

20. januar 2005 af Morten Eriksen

Breakin' All The Rules billede

En lille velfungerende komedie om forhold, forvekslinger og kærlighedens vilkår. Med Jamie Foxx, Morris Chestnut og Gabrielle Union i de bærende roller.

Jamie Foxx spiller skribenten Quincy Watson der lever i et tilsyneladende fasttømret forhold med kæresten Helen (Bianca Lawson). Til deres forlovelsesfest får Quincy en slem forskrækkelse, da Helen møder op for at slå op med ham. Quincy’s verden styrter sammen, og i et forsøg på at komme over bruddet giver han sig til at analysere hvad det var der gik galt. Tilfældigvis har han i arbejdsmæssig sammenhæng lavet en research i, hvordan man fyrer personale. En opgave han har fået af sin chef Phillip (Peter MacNicol). Den viden bruger han nu, og det ender med en håndbog i hvordan man slår op med sin kæreste! Bogen bliver hurtig en bestseller og Quincy er ikke bleg for at give råd til dem der har brug for det. Hans chef har f.eks. et akut behov for at komme af med sin pengegriske bimbo af en kæreste inden at de bliver gift. Quincys fætter Evan (Morris Chestnut) har også brug for hjælp, da han beslutter sig for at komme sin kærste Nikki (Gabriele Union) i forkøbet ved at gøre det forbi med hende inden hun når at gøre det imod ham!

Evan sender nu Quincy i byen for at give Nikki en besked. Men hvad Quincy og Evan ikke ved er, at det signalement som Evan har givet af Nikki ikke længere stemmer overens, da hun netop er blevet korthåret og nu ligner Halle Berry ...

Det er en frisk og meget underholdende komedie. Dialogen er vittig og der er hele tiden ping pong mellem skuespillerne. Især Jamie Foxx er vellykket når han er gået kold efter at kæresten har slået op. Herlighederne overspilles ikke, og derfor er det en fornøjelse at følge Quincy i de eskapader han får rodet sig ud i.

Jamie Foxx er så småt ved at skabe sig et renomé som en alsidig skuespiller! Han blev i 90’erne et kendt ansigt i tv serien “The Jamie Foxx Show”. Et show hvor han kører på charmen som piccolo på et hotel. Han har været på vej ind i en bås som en fjoget charmør, og det er ikke de store roller der har præget hans cv. Det er der ved at blive rådet bod på nu! For nyligt spillede han overfor Tom Cruise i Michael Mann’s vellykkede thriller ”Collateral” og det gjorde han så overbevisende, at Mann har hyret ham til at spille Tubbs i en spillefilm over tv-serien ”Miami Vice”! Seneste nyt er, at Foxx er nomineret hele fire gange til årets Screen Actors Guild Award – 2 gange for hans portrættering af Ray Charles i i filmen ”Ray”, 1 gang for hans birolle i ”Collateral” og til sidst for hans præstation i en mini-serie. Filmen om Ray Charles har forventet premiere herhjemme den 18. februar i år.

Morris Chestnut har været på rollelisten i flere film af samme slags, bl.a. ”Two Can Play That Game” som der er trailer for på dvd’en. Han kunne også ses i det noget oversete drama ”The Best Man” fra 1999, men han har haft flere actionprægede roller bl.a. i Steven Seagal filmene ”Under Siege 2” og ”Half Past Dead”. Han er aktuel i den nye brandmandsfilm ”Ladder 49” med John Travolta og Joaquin Phoenix samt i b-gyseren ”Anacondas”.

”Breakin’...” kunne meget nemt have været en film med kun sorte skespillere, men som Quincy’s boss ser vi Peter MacNicol fra tv-serien ”Ally McBeal”. Det er hans velkendte kiksede og handlingslammede person som vi kender fra tv serien som han genbruger i filmen.

Gabrielle Union er den smilende skønhed vi tit og ofte ser i små roller. Hun har tidligere været sød pige i bl.a. ”Bad Boys II” og ”Cradle 2 The Grave”. Hun er efterhånden ved at være fast inventar i film som denne. Det samme kan man sige om Anthony Anderson – der dog ikke er med i ”Breakin’...” – men som folder sig ud i så godt som samtlige af de komedier med sort cast som er tilgængelige herhjemme.

DVD specifikationer:

Menuerne er still billeder og der er underlægningsmusik i hovedmenuen. Lyden er i Dolby Digital 5.1. Udover et hårdtpumpet hip hop soundtrack der nærmest er obligatorisk i film i denne genre, så er bassisten Marcus Miller også at finde på lydsporet. Lyden er gennemgående god. Surroundkanalerne aktiveres dog kun for alvor en enkelt gang i et af filmens morsomme øjeblikke hvor nogle små hunde kommer trippende. Billedet er i anamorfisk widescreen 2.35:1, hvilket er usædvanligt for en komedie. Billedkvaliteten er fin, dog en anelse grumset i enkelte shots. Filmen er tekstet på dansk, svensk, engelsk, finsk, norsk, slovensk, ungarsk, hebraisk, kroatisk, hindi, tjekkisk, finsk, hollandsk, polsk, tyrkisk, arabisk, græsk og islandsk.

Ekstramateriale:

Cast & crew commentary
Featurette: Quincy Watson mock interview
Making of: "The Break-up handbook"
Bloopers
Trailers.

Instruktøren og manuskriptforfatteren Daniel Taplitz, produceren Lisa Tornell og skuespillerinden Gabrielle Union giver os på kommentarsporet detaljer om filmens tilblivelse, Jamie Foxx’ skuespilsstil sammenlignet med Peter MacNicol’s og ikke mindst en hel del om de hunde der blev brugt i filmen og de særheder der er knyttet til brug af dyr på lærredet. For eksempel var hunden fra ”Men In Black” ikke ledig, da den var på promotion tour og de måtte derfor bruge en anden. De fik så en hun-hund og de måtte derfor påklistre en tisse-slange når det skulle se ud som om den tissede.

Mock interviewet er et falsk tv interview på 5 minutter med Quincy Watson (Jamie Foxx), hvor han fortæller meget levende om sin bog. Et lille sjovt reklametrick som er med til at skabe en interesse for filmen.

”The Break-up handbook” er et 18 minutters program med henholdsvis klip fra filmen og interviewbidder med instruktøren og skuespillerne. Sløret bliver løftet for så godt som hele filmens handling, så vent med at se programmet til efter filmen!

Bloopers: Små Fraklip med underlægningsmusik hvor Jamie Foxx forsøger at improvisere sig ud af en situation. Det er ikke altid at fraklip er interessante at se på, og det er heller ikke tilfældet på denne dvd.

Der er trailers for den søde ”13 Going On 30” med Jennifer Garner, ”50 First Dates” med Adam Sandler og Drew Barrymore, ”Passionada” med bl.a. Emmy Rossum (”The Fantom Of The Opera”), ”Two Can Play That Game” med flere af de store navne indenfor black cinema Anthony Anderson, Vivica A. Fox og Morris Chestnut. En trailer for ”Breakin’ All The Rules” er også på disc’en. Fælles for alle trailers er, at de præsenteres i anamorfisk widescreen med 5.1 lyd, på nær ”Passionada” der er i stereo.

Man går ikke galt i byen med ”Breakin’ Up The Rules”, dog mangler filmen ”moments” som hæver filmen over middel! Filmen er derfor ikke langtidsholdbar, men man nyder det så længe det står på!

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures