Bride Wars

10. august 2009 af Helle Perrier

Bride Wars billede

Den indre bridezilla bryder ud

Der er næppe noget som bryllupper, der kan få alt det værste frem i kvinder. I værste fald kan de ændre sig fra at være den elskelige kvinde, som manden i sin tid friede til at være et frådende monster, der kun kan tænke på tyl, kjoler, buffeter, bordplaner, gaver – ja alt det, som de fleste mænd hader – de forvandler sig kort sagt til det, der er blevet et helt begreb – bridezillas. I sådanne situationer er det kun godt at de fleste kvinder har gode veninder, der kun udmærket forstår vigtigheden af forskellen på den og DEN kjole. Men hvad gør man, når ens største støtte bliver til ens værste fjende?

Liv og Emma har været veninder altid. Sammen har de delt godt og ondt og ikke mindst deres fælles store drøm; et stort bryllup i juni på Plaza Hotel.
De har begge kærester og skæbnen vil, at de begge fries næsten samtidig, og så kan den store planlægning ellers gå i gang. De henvender sig straks til den ypperste bryllupsplanlægger, der glædesstrålende kan fortælle dem, at der faktisk er hele tre ledige datoer i juni på Plaza. Men så går det selvfølgelig galt. Pigerne vælger to forskellige datoer, men en fejl placerer deres bryllupper på samme dato. Eftersom den næste ledige dato på stedet er tre år fremme i tiden, er der en af pigerne, der må træde tilbage. Det har ingen af dem naturligvis den store lyst til, og så bliver der pludselig erklæret krig.
Ingen tricks er for ufine i kampen for at ødelægge den andens planer og midt i det hele står venner, veninder, familie og to hjælpeløse mænd og ser til, mens de før så søde kvinder forvandler sig til amazoner.

Bride Wars er på mange måder en forfærdelig film. Der er for så vidt intet galt med hverken romantiske komedier eller chick-flicks, men der er bestemt noget galt med denne her. Ikke alene forvandler den de to kvinder til nogle direkte usympatiske bryllupsnarkomaner, men reducerer hele kvindekønnet til ditto. En sådan film skal være to ting; sød og sjov. Den er ingen af delene, og man kan kun undres over at man ikke har formået at få noget mere vedkommende ud af et emne, der trods alt berører de fleste kvinder på et eller andet tidspunkt i deres liv. Hovedrollerne spilles af Anne Hathaway og Kate Hudson, og sidstnævnte er nok den eneste grund til at se den film, da hun er den eneste af alle de medvirkende, der kan hævde at have en personlighed.

Ekstramaterialet byder på lidt forskelligt bag om kameraet, en par features og en alternativ begyndelse.

SF/Fox

Titel: Bride Wars