Bridge to Terabithia.

25. april 2007 af Henrik Andersen

Bridge to Terabithia. billede

Soundtracket til denne nye eventyrfilm er knap så eventyrlig som det kunne have været.

Bridge to Terabithia er en ægte eventyrfilm for børn og barnlige sjæle. Den bygger på en bestseller, og bogen har høstet priser verden over. Nu bliver den filmatiseret/produceret, af ingen ringere end de folk der også stod bag den første film om Narnia. Det er historien om 2 børn, der begge på hver deres måde bliver holdt udenfor. Sammen skaber de fantasi verdenen Terabithia, hvor de møder mange fantastiske væsner, og må kæmpe imod den mørke troldmand.

Soundtracket til Bridge to Terabithia indeholder musik fra filmen, og musik der er inspireret af den. Altså musik der ikke er med i den færdige film. Lidt underligt da det jo er et soundtrack fra en film. Men sådan er det nu engang, og så er det bare ærgerligt, at man ikke får lov til at høre mere til Aaron Zigmans instrumentale underlægningsmusik, og at man i stedet skal trækkes med middelmådig og åleglat amerikansk pop. Det virkelige soundtrack til filmen får vi kun brudstykker af, 4 numre i alt.

Til gengæld får vi en masse bløde pop hits, der næsten ligner hinanden til forveksling. De er ganske harmløse, og vil sikkert blive spillet flittigt i radioen, og på diverse teenager værelser når filmen kommer i biografen herhjemme. De fungerer bedst som baggrunds muzak, og der er helt sikkert ingen chance for, at man bliver overrasket ved gennemlytningen. Det eneste nummer der er lidt bid i er 'Look through my eyes' af Everlife. Her vågner man lidt op af pop døsen, for så at slumre hen igen til de næste par numre. Ellers bliver der poppet løs af ingen ringere end teenager idolet Miley Cyrus, måske bedre kendt som Tv-stjernen Hannah Montana. Hun leverer selvfølgelig varen på hendes egen måde, og hendes nummer 'I learned from you' fungerer også ganske udmærket.

Aaron Zigman svinger selv taktstokken over The Hollywood Studio Symphony Ocestra, og det er da også på soundtrackets instrumental numre at det fungere bedst. Her kan fantasien få frit løb og Aaron Zigman har lavet nogle udmærkede kompositioner, der når de er bedst emmer af fantasi, tro, håb og drømme, ligesom det roman forlæg filmen har.

Track liste til 'Bridge to Terabithia'.

"I Learned From You" - Miley Cyrus

"Try" - Hayden Panettiere

"Keep Your Mind Wide Open" - Annasophia Robb.

"A Place For Us" - Leigh Nash & Tyler James.

"Another Layer" - Jon McLaughlin.

"Shine" - The Skies Of America.

"Look Through My Eyes" - Everlife.

"Right Here" - Jeremy Camp.

"When You Love Someone" - Bethany Dillon.

Seeing Terabithia.

Into the forest.

The battle.

Jesse's Bridge.

Soundtracket til 'Bridge to Terabithia' er ganske harmløs musik, der ikke vil meget mere end at bringe lytteren i godt humør. Det lykkedes også fint, men søger man noget virkeligt godt filmmusik, er dette ikke soundtracket du skal bruge penge på. Der er ikke nok bid i det, til at det er de penge værd, det koster. Selvom hardcore fans af bogen og filmen, sikkert vil elske at høre de popsange der er med i filmen. Alle andre bør nok overveje en ekstra gang om de vil bruge penge og tid på 'Bridge to Terabithia'.

Soundtracket er venligst stillet til rådighed af EMI Music.

Titel: Bridge to Terabithia.
Original Titel: Bridge to Terabithia.