Bull

20. august 2020 af Maria Bjerregaard

Bull billede

“ Bull” er en stærk film og klichéløs coming-of-age fortælling fra instruktør Annie Silverstein.

For et par år tilbage udkom den fantastiske og hudløst ærlige indiefilm ”The Rider”, om en rodeorytters knuste drømme efter et uheld. Denne film “Bull” blev ofte sammenlignet med “The Rider”, men det gik hurtigt op for folk, at den udelukkende omhandler samme sport – ikke nødvendigvis samme tematik. ”Bull” tager nemlig udgangspunkt i den unge pige, Kris og den erfarne rodeo-arbejder, Abe. Begge prøver at finde deres film i det same og miljø.

Kris ( Amber Harvard) er en rebelsk teenager, som blot venter på at hendes mor kommer ud af fængslet, så de kan få en fremtid sammen. Efter en vild festaften bliver hun tvunget til at arbejde for hendes ældre nabo, Abe ( Rob Morgan) en hårdtarbejdende rodeo-arbejder, som forsøger at holde sig indenfor rodeo-ringen til trods for at alderdommen og skader efterhånden har taget over. Sammen får de et specielt og uforventet bånd, men er det nok til at klare miljøets hårde betingelser?

Annie Silverstein kunne meget godt have faldet ned i de klassiske klichéer, vi er vant til fra diverse coming-of-age film, hvor der også er et uforventet venskab. Dog er Silverstein mest interesseret i at vise, hvilket råt miljø disse to karakterer er omgivet af, og hvordan de er nødsaget til at agere. Der bliver ikke lagt skjult på nogle af tingene. Hvis man vil væk fra miljøet, skal man gøre ting, som man muligvis fortryder, men hvis det lykkes at finde hinanden i tiden – så kan ens skæbner muligvis ændre sig.

Man kan godt mærke, at den unge Amber Harvard er helt ny i skuespillerfaget. Selvom Kris er skrevet som en reserveret og stille karakter med få ord, så skal de få ord dog også komme ud troværdigt. Dette har Harvard til tider svært ved, men som debutant gør hun det godt. Dog burde man se filmen for Rob Morgans skyld. Hans portræt af den gamle og bitre Abe er til perfektion, da man også kan mærke hans smerte og længsel efter mere. Morgan er filmens absolutte højdepunkt.

Silverstein har taget sine karakterer og sit miljø seriøst, og dette resulterer i smukke billeder. Især fra rodeo-ringen, hvor man bade følger tyrene og mennesker tæt. Selvom mange muligvis kan have holdninger til rodeo og behandlingen af dyr, så viser ”Bull” dog den yderste respekt for menneskene, der risikerer deres liv samt tyrenes velvære.

”Bull” er en fin lille perle, som skildrer karakterernes skæbner og deres miljø på smukkeste vis. Rob Morgan er en stjerne i rollen som den knuste Abe og Amber Harvard har bestemt en fremtid i skuespillerfaget. Man vil blive opslugt af det rå miljø og smukke skud fra rodeo-ringen.

Titel: Bull
Original Titel: Bull
Premieredato: 20. august 2020