Bull Sæson 1

28. juni 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Bull Sæson 1 billede

Selvom retssagsvidenskab måske lyder både tørt og kedeligt, så er Bull en ganske fornøjelig omend lidt letkøbt serie, man sagtens kan underholde sig med.

CBS er primært kendt for lettere fordøjelige serier, hvor man kan sagtens kan kværne nogle afsnit på tv’et uden at have set de foregående afsnit eller sæsoner. Oftest kræver de ikke den store koncentration som de lidt tungere HBO og Netflix-serier, og en gang imellem kan det faktisk være rart ikke at skulle fokusere 100 %, men samtidig blive fint underholdt. Bull er en sådan serie. Krimi og retssag går hånd i hånd, som vi har set det før, dog med sin helt egen tilgang til retssagerne, der dermed gør serien til sin egen.

Serien tager udgangspunkt i Dr. Jason Bull (Michael Weatherly), der er leder af et team, man kan booke i forbindelse med retssager. Som en anden dukkefører kan Dr. Bull ud fra en kombination af psykologi, internetdata og menneskelig intuition sammensætte og manipulere juryer til sin klienters fordel, hvilket oftest fører til en frikendelse. Nærmest som et andet superhelteteam består Bulls hold af forskellige medlemmer, der har hver deres egenskaber: den tidligere anklager Benny Colón (Freddy Rodriguez), dataeksperten Marissa Morgan (Geneva Carr), hackeren Cable McCrory (Annabelle Attanasio), den tidligere FBI-agent Danny James (Jaime Lee Kirchner) og modeeksperten Chunk Palmer (Chris Jackson).

Som serie er Bull bygget op som en “trial-of-the-week” serie, hvor hvert afsnit har en ny handling og retssag, og dermed kan man kan sagtens se et enkelt afsnit uden at have kendskab til de resterende afsnit. Men som de fleste andre serier, så er der overordnede handlingsforløb der vil give mest mening, hvis man ser hele serien fra start til slut, ligesom gruppekemien bare fungerer bedst, hvis man har kendskab til tidligere episoder. Ellers glimrer serien ved en enormt amerikansk tilgang til retssager, for hold nu op, hvor sker der mange forskellige ting, hvor man som seer kun kan tænke “only in America”. Mange af sagerne virker ret langt ude, men samtidig er det også dét, der er med til at gøre serien enormt underholdende og varierende. Og variation er ellers ikke det serien ligefrem emmer af. Dertil er samtlige afsnit bygget stort set ens op, og uden at skulle spoile alt for meget, så formår Bull og hans team nærmest hver gang at få frikendt deres klienter. Men her er det altså midlet der helliger målet, for underholdningen er god fra start til slut og tempoet er pumpet godt op, hvilket ledsages af hurtig, vittig og spændende dialog. Så selvom man måske ikke skal koncentrere sig lige så meget som ved lidt tungere serier, så skal man stadig holde tungen lige i munden, når informationerne om de forskellige retssager flyder afsted i hurtig fart.

Jeg må sige, at jeg var ganske overraskende underholdt af serien Bull og jeg regner derfor også med at skulle se sæson 2, når den kommer. Bull er overfladisk, men god underholdning, med en noget anderledes tilgang til retssager og krimier, og serien er fyldt med varierende og farverige sager og mordgåder. Dette belønnes med 4 stjerne for god underholdning.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Bull
Original Titel: Bull
Premieredato: 26. oktober 2017
Instruktør: Douglas Aarniokoski
Skuespillere: Eliza Dushku, Joe Grifasi, Freddy Rodríguez, Jill Flint, Michael Weatherly, Geneva Carr, Michael James Shaw, Brendan Dooling, Jaime Lee Kirchner, Annabelle Attanasio, Chris Jackson, Faith Logan, Dena Tyler, Shadow C, Lavalley, Saidah Arrika Ekulona
Spilletid: 1380 min.
Selskab: CBS Television Studios, Fox Paramount, 2016-
Genre: Drama , Krimi