C’est la vie!

24. maj 2018 af Sofie Svane

C’est la vie! billede

Humørfyldt blik bag kulissen til et brag af en bryllupsfest.

Pierre (Benjamin Lavernhe) skal giftes med Helena (Judith Chemla) og har hyret Max Angely (Jean-Pierre Bacri) til at arrangere en uforglemmelig fest på et kæmpe slot fra 17 hunderede tallet et sted i Frankrig. Alt skal være perfekt og kun det bedste er godt nok til den fintfølende Pierre, der gerne blander sig uhæmmet i detaljerne i den kæmpe slotspark.

Fra morgenstunden til næste dags solopgang følger vi forberedelserne bag kulissen tæt. Det går ikke stille for sig og der kæmpes både med den egentlige fest og komplikationer fra privatlivet, der uventet blander sig midt i forberedelserne. Alt der kan gå galt, går galt, og vi er tæt på alle frustrationerne, skænderier, humørfyldt latter og Storm P værdige hovsa-løsninger for at få festen til at lykkes under Max’s motto: ”Vi tilpasser os!”.

Det er skaberne af De Urørlige (2011) og Samba (2014) der står bag C’est la vie. Idéen blev grundlagt i første scene fra Samba som består af et langt klip gennem en fest. Instruktørerne trængte til noget humørfyldt og var fascineret af den myretuelignende aktivitet der var bag kulissen til festen. De spurgte sig selv: hvordan er det egentligt. Hvem er menneskene bag? For arrangørerne er det blot endnu en fest, men for hvert brudepar er det en once in a life time event. Resultatet er et hjertevarmt drama fyldt af karakterer og store personligheder.

Samspillet er sublimt, man får en følelse af højt til loftet og vi bliver præsenteret for et væld af sidehistorier, der er flettet ind i filmen så de naturligt viser alle sider af det menneskelige liv i alt sin (til tider tvivlsomme) pragt. Det er herligt fransk, med underspillet humor, sarkasme og velskrevet troværdig dialog, der leveres med lynhurtig præcision.

Soundtracket er levende på en måde der giver lyst til at nynne med når man forlader sit biografsæde, og de gennemførte karakterer giver indtryk af hele mennesker, som vi får lov at kende i et kort glimt med alle de facetter det indebærer. Det er kort sagt et stykke om kærlighed med en charmerende følelse af glimt fra et stykke virkeligt liv i dets uperfekte og herlige skønhed.

Titel: C’est la vie!
Original Titel: Le sens de la fête
Premieredato: 24. maj 2018