Californication - Sæson 7

5. maj 2015 af David Lund

Californication - Sæson 7 billede

Den nedadgående kurve fortsætter...

Sidste sæson af Californication er også den værste. Serien startede helt på toppen, og har dalet langsomt men sikkert i kvalitet lige siden. Sådan er den korte udgave af denne anmeldelse. Faktisk er det ikke meget anderledes, hvis man udplukker de enkelte afsnit i denne sæson, for det starter skam ganske fornøjeligt. Hank får nemlig besøg af en ret så irriterende teenager, der hurtigt viser sig, at være hans søn. Levon er på alle måder kikset, men han får hurtigt charmeret sig ind i Hanks liv, imens han giver sig i kast med TV-branchen. Ud af ingenting begynder sødsuppen så. Først overfor Levon, som Hank ret hurtigt og uforklaret knytter stærkt bånd til, og til sidst med Karen. Naturligvis slutter det hele, hvor vi hele tiden har forventet det, men de sidste 3 afsnit er nærmest blottet for vittigheder, og forfalder til uforløste klicheer. Ikke nok med det; bihistorien med Charlie er præget af gentagelser – både fra tidligere sæsoner men også afsnit efter afsnit i denne sæson bærer præg af déjà vu. Kigger vi på Californication som helhed, er mønstret som sagt det samme – en stærk start, en god midte og en dårlig afslutning.

Levon er dog ikke en dårlig figur. Skuespilleren Oliver Cooper minder dog en del om Jonah Hill – både hvad angår udseende og fysisk samt sproglig komik. Netop derfor kunne Levon sagtens være spillet af Jonah Hill – havde han blot været yngre. Dette er dog ikke et problem i sig selv, for Jonah Hill er skidesjov, og Cooper gengiver dette glimrende. Faktisk er Levon omdrejningspunktet for en af de mest interessante moralske dilemmaer i serien overhovedet, da Hank betaler for en prostitueret til ham. Ikke nok med at det naturligvis afføder en masse sjove situationer, overvejer man også selv, om det er i orden at gøre alt taget i betragtning. Det er netop sådan komik er bedst. Skarp, sjov og samfundskritisk. Dette er dog kun en del af 2-3 afsnit, og forløsningen (ikke at forveksle med udløsningen) udebliver fuldstændigt. Lige bagefter sættes afslutningen i gang, som naturligvis spænder over 3 afsnit. Det første af de 3, er det værste afsnit i Californications historie. Faktisk så dårligt, at jeg overvejede at stoppe her. Karen har været i et biluheld, hvilket får Hank til at genoverveje sit liv (igen igen igen igen igen). Ikke nok med at afsnittet er decideret nedladende overfor seeren, så afsluttes det så uintelligent som muligt – Karen er OK uden men overhovedet. Havde de så bare været lidt modige i dette afsnit eller sæsonen/serien i det hele taget, kunne manuskriptforfatterne have valgt en helt anden rute. Men det er jo Amerikansk med stort A. Californication der startede ud med nosser så store som rundetårn, blev pludselig med et slag til et uskyldigt lille spædbarn. Føj for pokker! De næste 2 afsnit runder serien af alt for hurtigt. Alle løse ender skal bindes lynhurtigt, og i stedet for at sprede disse udover alle sæsonens afsnit, bliver det løbet igennem på to afsnit, og slutter med en kvalmende scene i intet mindre end et fly (ja, så klichefyldt bliver det). Det er pga. disse tre afsnit, at sæsonen ikke er på niveau med de sidste to, for indtil da er det da ganske humoristisk og underholdende.

Det er på alle måder godt, at Californication er slut nu. Hvis den var fortsat en sæson længere med den nedadgående kurve taget i betragtning, var vi nok endt et sted lidt ligesom da George Lucas fik en hjerneblødning med Star Wars. Jovist er der en ny på vej, men igennem en lang årrække, var Star Wars fans et skamfyldt folkefærd. Heldigvis kan Californication fans godt trække lidt på smilebåndet og sige, at den måske sluttede lidt åndssvagt, men det drejer sig kun om et par afsnit, der ikke er nok til at ødelægge helheden.

Billede & Lyd – 5/6

TV-serier ser efterhånden bedre ud end film på Blu-Ray, og denne sæson af Californication er med til at cementere det faktisk. Knivskarpt billede og en fin kontrast i selv de få mørke scener. Billedet i sig selv står til topkarakter imens lyden hiver helheden en smule ned, da detaljerne er få. Balancen mellem de enkelte dele er dog glimrende, og al snak går tydeligt igennem, men der mangler lige lidt effektarbejde for at få mig op og ringe.

Ekstramateriale – 3/6

Ligesom det plejer at være. Et kommentarspor til en episode, bag om kameraet på en anden og lidt om effektarbejdet plus lidt bloopers og sådan. Det er skam underholdende det hele, men lidt ligesom med selve sæsonen udebliver dybden af materialet, og der kunne måske godt have været lidt mere om selve afskeden med serien samt generelt flere kommentarspor samt mere bag om kameraet på flere episoder.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Californication - Sæson 7
Original Titel: Californication - Season 7