Captain America: Civil War

18. november 2016 af Nikolaj Sonqvist

Captain America: Civil War billede

12 superhelte i en film! Og så mangler der to velkendte ansigter…

Jeg bliver nok aldrig den hardcore fan af superheltefilm, som mange andre er blevet. I hvert fald ikke, når det kommer til Marvels univers. For mig er Captain America en overpoleret duksedreng i rød og hvid stribet trikot med kvalmende nationalistiske overtoner og den mægtige Thor virker helt malplaceret som superhelt, som en gud fra en helt anden verden. Jeg kan forholde mig til Iron Man, som på mange måder ligner gadget-superhelten Batman fra konkurrenten DC Comics eller Hulk, der blev udsat for gammastråling og blev grøn og arrig. Men sådan har vi alle vores favoritter.

Captain America: Civil War fortsætter Marvel-serien af superheltefilm, der efterhånden er blevet blandet så meget sammen, at filmens titelkarakter nu også begynder at træde i baggrunden på omslaget. At Civil War er en Captain America-film er ligeså sandt, som var det en Avengers-film. Det kommer ud på et.

I Civil War optræder ikke færre en 12 superhelte, og en af grundene til at den ikke hedder Avengers er sikkert på grund af fraværet af Hulk og Thor, som ingen rigtig ved, hvor er henne (eller savner). Jo, Hulk er vist på Fiji og Thor er sikkert hjemme i Asgård og pudse sin hammer (som man siger). Captain America, Iron Man, Black Widow, Winter Soldier, Falcon, War Machine, Hawkeye, Black Panther, Vision, Scarlet Witch, Ant-Man, Spider-Man og Sharon Carter… Jo, så er rollelisten vist ved at være godt fyldt ud!

Mit problem med The Avengers var, at der simpelthen var alt for mange karakterer og handlinger til, at jeg overhovedet blev interesseret. Alt for mange hovedhistorier og sidehistorier og alt for mange hovedkarakterer og sidekarakterer har det med mudre hele oplevelse i forvirring og man mister interessen og sympatien for en stor del af karaktererne. Med andre ord, vi kommer aldrig under huden på nogen af dem og historierne springer af sted uden noget gods i.

Om det er fordi, at jeg er ved at vænne mig til strabadserne og løjerne, det ved jeg ikke, men selvom Captain America: Civil War kører videre af samme stringent, så er filmen dog en tand mere underholdende og mindre forvirrende. Hermed ikke sagt, at jeg var nød til at stoppe filmen to gange undervejs for at undersøge, hvad de ting, der skete foran mig betød! Hvem er ham Vision? Hvem er Scarlet Witch og Sharon Carter? Hvad er det Winter Soldier stjæler i bagagerummet i begyndelsen af filmen? Indrømmet, jeg mangler nok af se Age of Ultron.

Civil War er som man kan forvente. En heftig omgang action-effekt-film med alle de ødelæggelser, nærkampe og super-ego’er, der skal til. Men filmen bidrager så heller ikke med noget nyt i genren andet end at bringe Avengers-fortællingen videre. Det er de samme og et par enkelte nye stramme underbukser fra samme tegneseriefabrik.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Captain America: Civil War
Original Titel: Captain America: Civil War
Premieredato: 6. oktober 2016
Instruktør: Anthony Russo, Joe Russo
Skuespillere: Chris Evan, Robert Downey, Jr., Scarlett Johansson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Don Cheadle, Jeremy Renner, Chadwick Boseman, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Paul Rudd, Tom Holland, Emily VanCamp.
Spilletid: 147 min.
Selskab: Marvel Studios, Disney, 2016
Genre: Action , Adventure