Captain America: The Winter Soldier

17. august 2014 af Kristian Jensen

Captain America: The Winter Soldier billede

Den splittede superhelt vender tilbage…

En af de mest interessante superhelte i Marvels omfattende helteunivers, er uden tvivl den patriotiske Captain America, der fik sin blockbusterdebut tilbage i sommeren 2011. Nu er kaptajnen tilbage i en ny historie, der denne gang foregår i nutidens Amerika, hvor nye katastrofer truer verdensfreden.
Da S.H.I.E.L.D’s hovedkvarter bliver angrebet, står Captain America (Chris Evans) pludselig alene mod en sammensværgelse af nærmest uoverkommelige proportioner. Noget tyder på at skumle kræfter er på spil i den inderste kerne af den organisation, der ellers skal beskytte verdensfreden. Sammen med Black Widow (Scarlett Johansson) må kaptajnen tage kampen op mod en fjende, der er stærkere end noget andet, de tidligere har mødt. Samtidig træder en ny trussel ind på scenen i form af den mystiske Winter Soldier, der til kaptajnens overraskelse, kan matche superheltens kræfter og evner.

Captain America er en yderest interessant karakter, da vi her har med en superhelt at gøre, som i den grad er splittet i to dele. Kaptajnen er ikke kun splittet mellem to tidsaldre, hvor han i den første film blev frosset ned ved afslutningen af 2. Verdenskrig, for igen at tø op i nutiden. Men samtidig er karakteren også splittet imellem to forskellige verdensbilleder. 40’ernes sort hvide fjendebillede står i stærk kontrast til nutidens univers, hvor terrororganisationer, lyssky diplomater og forræderiske embedsmænd lettere kan skjule sig i gråzonerne. Der er med andre ord ikke længere en klar fjende. Nazisterne er overvundet, HYDRA (den nazistiske organisation, som kaptajnen sejrede over i den første film) er forsvundet fra jordens overflade, og den gode Captain America har svært ved at navigere i nutidens diplomatiske farvand.

Splittelsen i karakteren Captain America er med til at drive historien fremad i ”The Winter Soldier” og det fungerer overraskende godt. Eksempelvis kan kaptajnen ikke rigtigt finde ud af nutidens datingfacon, ligesom han i den mere alvorlige ende, har svært ved at tolerere moderne krigsførelse, hvor målet helliger midlet.

Chris Evans er stadig yderst kompetent i rollen som kaptajnen, og har efterhånden gjort karakteren til helt sin egen. Johansson Scarlett har fået muligheden for at give karakteren Black Widow lidt mere kant i forhold til tidligere. Mens Samuel L. Jackson tilfører præcis den rette mængde attitude og hårdhændethed i sin version af S.H.I.E.L.D sheriffen, Nick Fury. Blandt de nye ansigter er Anthony Mackie velvalgt i rollen som krigsveteranen Sam Wilson, der senere viser sig som en vigtig allieret i form af helten Falcon. Veteranen Robert Redford er suveræn som sammenbidt departementschef, der ikke skyer nogen midler i kampen mod verdens ondskab.

”The Winter Soldier” er et fremragende superhelte epos, der både har en interessant historie med noget på hjerte, men samtidig også excellerer i storstilet actionramasjang, der kan tage pusten fra de fleste. Alene en af filmens centrale biljagter, hvor Nick Fury bliver jaget gennem gaderne af terrorister, fremstår som en af de mest velkoreograferede actionsekvenser, man længe har set. Det er klart at størstedelen af de mange optrin er snyd og bedrag, i form af computergenerede stuntsekvenser, men det tilgiver man hurtigt, når det er så veludført som i tilfældet med ”The Winter Soldier”.

”Captain America: The Winter Soldier” fremstår som en af de stærkeste film i rækken af Marvel filmatiseringer, og som superheltefilm generelt. Filmen holder tempoet og pulsen helt i top, og man keder sig ikke et eneste sekund. Det er ikke mindre end fremragende underholdning.

Ekstramateriale
Blu Ray udgivelsen af ”The Winter Soldier” indeholder desværre ikke så meget bonusmateriale, som man kunne ønske sig. Tre, alt for korte, featuretter, der omhandler tilblivelsen af filmen. En række slettede scener samt en gag reel er der også blevet plads til. En nydelig feature er, at man har mulighed for at se de slettede scener med et lille kommentatorspor, hvori der forklares, hvorfor scenen endte på gulvet i klipperummet. Sidst men ikke mindst har instruktørerne Joe og Anthony Russo indtalt et kommentatorspor sammen med manuskriptforfatterne Christopher Markus og Stephen McFeely. De fire herrer bruger mange kræfter på at opremse deres mange inspirationskilder til filmens historie, ligesom filmens mange referencer også opremses. Det bliver en anelse tørt i længden, og det hjælper ikke ligefrem, at brødrene Russo, Markus og McFeely ikke er de mest energiske fortællere.

3 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Captain America: The Winter Soldier