Casper: Den Magiske Begyndelse

6. december 2007 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar

Casper: Den Magiske Begyndelse billede

Den "magiske" begyndelse har intet med magi at gøre. Der er ingen magi i plottet, og det kan bestemt heller ikke være filmmagi der snakkes om.

Tegnefilmen om Casper det venlige spøgelse er tidligere blevet filmatiseret i en nogenlunde succes ved navn ”Casper”, der banede vej for hele 4 fortsættelser. ”Casper Den Magiske Begyndelse” forsøger at fortælle en historie om Caspers start på efterlivet, og ligeså hvordan han blev et venligt spøgelse frem for et mere typisk skræmmende spøgelse. Casper bliver smidt af spøgelsestoget på vej til spøgelsesskole, endnu uvidende omkring, at han er et spøgelse. Da han finder ud af, at alle løber skrigende bort fra ham, må han se sandheden i øjnene. Casper bliver ensom og indelukket, indtil han møder en anden dreng ved navn Niels, der ligeså er ensom i sin verden. Casper møder også det umage spøgelsesmakkerpar Stinkie, Fatso og Stretch, som den onde spøgelseslærer Kibosh også leder efter. Da Niels’ far er arkitekt, har han tegnet en bygning der skal ligge på den grund, som spøgelserne har fundet bopæl i, så Casper og Niels har nok at se til.

”Casper: Den Magiske Begyndelse” er slet og ret et forvirrende makværk fra start til slut. Man skal acceptere diverse utroværdige karakterudviklinger samt utallige plothuller for nogenlunde, at kunne lade sig underholde af dette rod. Personligt tror jeg, at hvis jeg pludselig fandt ud af, at jeg var et spøgelse, så ville jeg nok finde ud af, hvad årsagen til dette er samt prøve at kontakte min familie. Caspers første tanker er derimod, at han ikke forstår hvorfor ingen kan lide ham. Nu ved jeg godt, at han skal forestille et 10-årigt barn, men hvor starten på Casper kunne have værende en forklarende samt interessant historie, forfalder den til blot at gengive nogenlunde nøjagtigt den samme historie som fortalt i den første film - blot med nogle andre karakterer. Desuden er ”Casper: Den Magiske Begyndelse” bedøvende ligeglad med de hændelser der forekommer i ”Casper”, da disse to film overhovedet ikke er sammenhængende.

Men nok om plottets uforståeligheder, for der er talrige at tage fat i, det største problem ved denne udgivelse er, at den udelukkende kan ses på dansk. Det er ligesom at smide en VHS i maskinen, for der er intet andet end filmen med et lydspor, som er fuldkomment forfærdeligt at lægge ører til. Med talenter som Steve Guttenberg, James Earl Jones og Rodney Dangerfield medvirkende i filmen, er der derfor ikke en god ting at sige som denne udgivelse. Det er nærmest mere en fornærmelse af DVD’ens udvikling at smide denne udgave på gaden, og så hjælper det jo så bestemt heller ikke, at filmen er noget bras. På DVD-coveret står der ligeså, at filmen er tilladt for børn over 15 (!) år. Hvis dette ikke er en fejl, er der et eller andet fuldstændig galt, for målgruppen må være børn omkring de 7 år.

På trods af filmens snævre budget har instruktøren Sean McNamara, som ligeså har instrueret ”Bratz” filmen endnu en efterfølger til ”Casper”, valgt at smide rigtigt mange utroværdige CGI-animationer ind i filmen, og de samme bliver genbrugt igen og igen. På trods af et originalt soundtrack af ukendte kunstnere der gladelig synger om Casper det venlige spøgelse, bliver dette i sidste ende også et irritationsmoment, for hvor mange montager kan man i virkeligheden acceptere? Enkelte jokes i filmen kunne have været morsomme, hvis de blot gav lidt mere sammenhæng. Steve Guttenbergs karakter Per (ja, alle navne i filmen er oversat til dansk) kravler rundt under spøgelseshuset, hvorefter han pludselig ud af det blå har en pistol i hånden, tømmer magasinet efter en rotte uden at ramme, og derefter siger vittigt ”betragt det som et advarselsskud”. En sød lille joke som mange børn sikkert vil grine over, men hvor fanden (undskyld mit sprogbrug) fik han pludselig en pistol fra? Det hjælper heller ikke, at hovedrollen Niels (jeg kan slet ikke døje den idé med den danske navne) bliver spillet af en ganske forfærdelig skuespiller ved navn Brendon Ryan Barrett, som trods alt ikke har medvirket i meget siden ”Casper: Den Magiske Begyndelse”. Dette er en film som aldrig bør være udgivet til at starte med, og hvis den endelig skulle udgives, så udgiv den i det mindste med valget mellem det danske og engelske lydspor. Glem denne film, hvis du er fan af Casper, så hold dig til de gamle tegnefilm samt den originale film.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:On Air Video.

Titel: Casper: Den Magiske Begyndelse
Original Titel: Casper: A Spirited Beginning