Vi møder i filmen den forfriskende upolitisk korrekte 40årige Giorgia der ernærer sig ved at fotografere utro ægtemænd og -kvinder for sin fars detektivbureau. Fritiden bruger hun på at boksetræne, kæderyge og dele dåsemad med sin kat.
Det er ikke noget fedt job, men det giver da penge i kassen og jobbets moralske slagsider bliver druknet med marijuana, spiritus og musik fra folk som Ramones, Blondie og Joy Division. (Soundtracket skulle dermed kunne være med til at sikre vinteren en vis stilfuldhed.)
En dag dukker en kasse videobånd op. Båndende viser sig at være en form for videodagbøger fra Giorgia´s søster Ada, der 16 år tidligere begik selvmord. Men omstændighederne omkring Ada´s død er uldne og Giorgia sætter sig for at undersøge hvad der skete.
Quo Vadis er latin og betyder "hvor går du hen", oprindelig en frase fra Johannesevangeliet, temaet er Jesus´ forudsigelse af apostlen Peters fornægtelse. Lad det være både første og sidste ledetråd i dette nutidsnoir krimimysterie.
Angela Baraldi, en uden for italien stort set ukendt rockstjerne, portrætterer blændende den hårdkogte, og til tider tørstegte privatdetektiv-bitch Giorgia. Vi lever os virkelig ind i den træge dagligdag og det moralske pres man må blive udsat for, som én hvis job det er at afsløre andres moralske forfald og vi forstår hendes logiske ræson, at lukke følelserne ude.
Der er et fint spil søstrene imellem, på trods af de 16 års tidsforskydning og Salvatores leger med dybden af de forskellige rollers personligheder. Tiden synes at bevæge sig naturligt, og dog, indimellem at gå i stå. Præcis ligesom i den rigtige verden.
Der er dog et, til tider, lidt fladt præg over spændingen. Nogle af de thriller momenter der er i filmen virker ikke gennemførte og publikum føler sig lige netop dér, hverken underholdt eller ægte spændt.
Der er flere små godbidder til folk med den filmhistoriske basiskundskab på plads, men der er skam også masser at komme efter, for folk der bare gerne vil se lidt ny-noir eller et forsøg derpå. Italiansk noir med internationalt potentiale.