Class of 76

12. marts 2007 af Søren Rasmussen

Class of 76 billede

Fortidens synder pakket ind i stemning så tyk, at man kan skære i den

Med den rette musik og kameraføring kan et gammelt sort-hvidt klassefoto komme til at se rigtig uhyggeligt ud, og i Ashley Pearces Class of 76 bliver de knap så glade barndomsminder virkelig skumle. Ashley Pearce er en garvet instruktør af TV krimier og man aner da også en stor håndværksmæssig kompetence i filmen. Har man set Millennium med Lance Henriksen vil man genkende stemningen. Den er tyk af mørke og skjulte trusler. Men de smukke engelske landskaber og den landlige folkekultur efterlader også et stort, nærmest poetisk, indtryk i Class of 76. Vi er i den gotiske genre hvor der vandres på en knivsæg mellem om historiens begivenheder er overnaturlige eller ej, og Class of 76 vandrer den æg rigtig godt.

Da Pat Fisher en mørk aften skaber kaos på motorvejen og gør selvmord under en tonstung lastvogn bliver Detektiv Monroe involveret i et mørkt og uigennemskueligt plot. Fishers sidste ord, optaget kort før hans død, og en gennemsøgning af hans lejlighed afslører en dyb besættelse. Fisher er besat af mordet på klassekammeraten Amy Irving tilbage i 76.
Et gammelt klassebillede bliver omdrejningspunkt for den videre handling i denne engelske krimi med politi detektiven Tom Monroe. En efter en, år efter år er eleverne på det gamle billede døde. Det startede med Amy mens de stadig var børn, men nu hvor børnene er blevet voksne danner der sig et mønster. Det der egentlig ligner selvmord og tilfældige ulykker bliver mere og mere mistænkeligt. Fire er døde og flere vil tydeligvis følge. Det der binder alle ofrene sammen er mordet på lille Amy i 76. Er der et større komplot bag. Monroe gennemskuer den mørke hemmelighed og træder ind i efterforskningen.

Class of 76 tager sig tid til at føre sit publikum gennem historien. Billedsiden er nærmest poetisk og Carlyle´s Monroe er ikke en hurtigskydende actionman. Han er en eftertænksom detektiv med sans for skjulte motiver. Kan man lide Millenniums Frank Black så er det her mere af det samme. Robert Carlyle er en blændende skuespiller og han forstår at give Tom Monroe liv uden de helt store armbevægelser. Ganske i filmens ånd.

PAN Vision.

Titel: Class of 76
Original Titel: Class of 76