Cobra

5. juni 2007 af David Lund

Cobra billede

En velkendt actionfilm fra 80'erne med Sylvester Stallone i hovedrollen. Et glædeligt gensyn.

Efter netop at have set Avenging Force med Michael Dudikoff, besluttede jeg mig for at fortsætte i samme spor. Cobra behøver ingen introduktion for inkarnerede actionfans, da dette er blandt grundlæggerne for 80’ernes meningsløse og helt igennem underholdende actionfilm. Med muskelbundet Sylvester Stallone i hovedrollen som en iskold karakter der bekæmper en hær af mentalt forstyrrede anarkister, ved man bestemt hvad det er, man er gået ind til.

En enmandshær i form af Marion Cobretti, en politimand uden moralske skrupler, er på sporet af en hær af massemordere. Med kun et øjenvidne i sagen, Brigitte Nielsen, og en ukendt korrupt politibetjent, har Marion lidt af hvert at kæmpe med. Sammen med sin makker, Monte, tager de ud på landet, for at beskytte deres øjenvidne. Men de ved ikke, at de har en hel hær i hælene, og må stå på egne ben.

Igen er plottet direkte meget tyndt, præcis som man kender det fra alle de andre klassikere i genren. Dette har dog aldrig været grunden til, at man ser en film som denne, og vil da slet ikke tages i betragtning i en anmeldelse som denne. Dog er det svært ikke at have et nostalgisk forhold til en film som denne, som de fleste i min aldersgruppe har set og elsket siden man var barn, men i dag kan man heldigvis se filmen på en helt anden måde. En karakter som Marion er bad-ass, kun for at være bad-ass, hvilket gør ham ufatteligt utroværdig og samtidig hylende morsom. Hans valg igennem filmen, og især de etablerende scener, står til mange gode grin. Filmen som så er ikke bedre end mange af de andre i genren, og jeg huskede den faktisk som værende mere actionmættet end den egentligt er. Ser man den dog for første gang, er der masser af fantastiske øjeblikke, og den er jo ligegyldigt hvad, værd at have stående i sin DVD-samling. Der går dog en god rum tid, før de egentlige actionscener kommer rigtigt i gang, men slutningen er blandt det mest underholdende man kan finde i genren.

Instruktionen af George P. Cosmatos, manden der også arbejde sammen med Sylvester Stallone på Rambo: First Blood 2, ved præcist hvad han gør. Manden har skruet spændingsscenerne godt sammen, selvom idéen med Marions egenskab til at gemme sig for fjenden, og dukke op bag ham, slet ikke fungerer. Siden har Cosmatos også lavet den fantastiske Tombstone, men manden har desværre ikke mange film på bagen.

Skuespillet er nærmest ligegyldigt at snakke om, for selvfølgelig er Sylvester Stallone en glimrende skuespiller, men skuespillet er komplet ligegyldigt for filmens drift og kvalitet. Ofte er det sådan at, jo værre det er, des bedre er det at se på. Cobra er et glædeligt gensyn, men som sagt er det ikke det mesterværk, man husker den for at være. Det er derimod fremragende underholdning fra start til slut, og er du til denne slags drengerøvsfilm, er det bare at få fat i filmen. Den findes i mange udgaver der er bedre end denne udenlands, men dette er en On Air udgivelse, hvilket gør den enormt billig at erhverve.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

On Air Video.

Titel: Cobra